Summa sidvisningar

onsdag 24 augusti 2016

Solhattar/Echinacea

 Solhattarna ger energi både att inta som energirikt kosttillskott och att titta på. Echinacea purpurea Magnus är en rätt vanlig solhatt. Men inte desto mindre vacker. Solhattarna är höstblommor och de är mycket odlingsvärda. De står oftast stadigt utan att behöva bindas upp. Blommorna är stora och står sig länge. När de tappat sina blomblad "blommar" den bruna toppiga fröställningen vidare. Mitt i vintern kan man se dem sticka upp ur snön.


Den vita solhatten riktigt lyser i rabatterna, även vid skymningen under sena augustikvällar.

Echinacea purpurea Alba

 Just nu blommar min "Aloha" som bäst. I år ser den lite blek ut...


 ...men ett foto från förra året visar hur den såg ut när den stod i sin prakt då.


Min "Green Envy" har inte kommit upp än, så adjöss med den! Den skulle egentligen ha varit både rosa och grön men den gick sin egen väg och valde en helgrön klänning.


Adjö har jag sagt till några fler solhattar de senaste åren. "Coconut Lime" t.ex.


Och "Sundown".


Jag älskar alla dessa solhattar men har insett att de inte är riktigt härdiga. Åtminstone de nya spektakulära sorterna. Så jag får nöja mig med "Magnus" och "Alba". De passar min trädgård bäst. De t.o.m. frösår sig!






Inga kommentarer: