Summa sidvisningar

torsdag 22 september 2016

Möten som ger mer

Möten med vänner/kompisar/likasinnade/människor... För mig ger dessa möten så mycket. Jag njuter av samtalen som utspinner sig. Jag inspireras av andras kreativitet och lyssnar gärna till deras berättelser. Jag bildar mig egna erfarenheter genom andras och lär mig nya saker hela tiden. Möten med andra är nödvändigt för att jag ska kunna gå vidare i livet. Då känner jag att jag lever!

Idag hade jag besök av två "trädgårdsvänner". När jag träffar sådana vänner då tryter aldrig samtalen. Vi behöver bara nämna någon växt så har vi samtalsämnet för nästa halvtimme klart!

En liten udda cyklamen kom till mitt hem ihop med en fjäril i brunt.

Det verkar som om mina "trädgårdsvänner" alla är lika generösa. Vi kommer aldrig tomhänta hem till varandra. Idag blev jag "rik" igen:

En Sanguisorba "Little Angel". En liten, låg pimpinell med variegerade blad
i grönt och vitt. Den sattes i gruset utanför vårt växthus. Där kommer den att
trivas bra!

En planta lingon med variegerade blad i grönt och vitt sattes i mina torvblock
där vanliga lingon och lingon av en stor sort redan etablerat sig. 

Gentiana sini-ornata med ljuvt blå blommor.

Utsidan på den här gentianan är nästan bäst! Med gröna ränder.

Och dessa knoppar! Som blårandiga spjut.

Jag begåvades även med ett par skott av Nattens drottning.
Två skott som blev fyra genom ett par snitt. Nu får de ligga
och torka ett tag innan de planteras i sandblandad jord. Det
gäller bara att hålla reda på vad som är upp och ned innan
de ska ner i jorden! 

Vid vår rundvandring i trädgården upptäckte jag att kejsarolvonet som normalt blommar tidigast av alla växter hade kommit in i en andra andning och blommat om. Jag fick lära mig att blommorna dessutom doftar helt underbart!


Nu börjar även höstfärgerna visa sig. Azalean "Madame Jolie" vars blommor är starkt ceriserosa har nu ett bladverk i starkt rött! Vem behöver blommor på hösten när bladverket ser ut som blommor?


Hösten närmar sig och jag förbereder lite inför vad som komma skall. "Gamla" konservburkar har skalats av från sina pappershöljen och sprejats med guldfärg från Biltema. I december blir de fina krukor till hyacinter och andra "vinterväxter". Försedda med lite blingbling som t.ex. snören, bokmärken, en kanelstång el. dyl. blir de uppskattade presenter. I all sin enkelhet.




Inga kommentarer: