Summa sidvisningar

söndag 29 maj 2016

Rabarberkladdkaka - årets syrliga nyhet

Ett recept som cirkulerar just nu på Facebook bl.a. är nedanstående. En kladdkaka med rabarber. När jag och sambon var bjudna hem till ett par grannar för att basta så blev vi bjudna på denna goda kaka. Grannen hade lagt lite russin i mitten, för syns och sötmans skull. Efter den här smakupplevelsen har jag bakat den två gånger. 


Rabarber har jag förut bara förknippat med paj och saft men nu tillförde de syrliga stjälkarna en ny dimension till mitt liv. För underdelen till den här kakan är både saftig och god medan rabarbern står för det där lilla extra. Jag har redan räknat ut att man kan byta ut rabarbern mot olika bär under sommaren. Jag tror att både hallon, jordgubbar och vinbär kan tillföra något till den saftiga kakbottnen!

Här kommer receptet som passar till en vanlig långpanna eller en sockerkaksform:


RABARBERKLADDKAKA
150 g smör blandas med
2 dl socker (Jag har minskat sockermängden en del, ska prova att minska ännu mer sen.)
2 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
3 ägg
2 dl vetemjöl
Häll i smörad och bröad form.

Garnera med:
250-300 g rabarber (jag skalade dem och delade stjälkarna på mitten för att de inte skulle bli för trådiga och tjocka. Sen skar jag dem i ett par cm bitar och fördelade dem över kakan.
Strö 2 msk socker över.
Grädda 20-25 min i 180 grader. Strö ev. florsocker över men det är inte nödvändigt. Enbart för "ögat".
Servera gärna med en klick gammeldags vaniljglass eller vispgrädde.


Inga kommentarer: