Summa sidvisningar

tisdag 20 maj 2014

Morgon vid Mälaren


Kräftskiva redan? Nej, bara en granne som har skojat till det och satt upp olikfärgade rislampor med solceller i ett av sina stora träd. Hit ska jag gå ikväll och kolla hur det ser ut när de lyser. Vad roligt det är när folk skojar till det lite!


På morgonpromenaden gick jag ut för att titta på den nyrenoverade bryggan längst i söder på vårt område. Jag satte mig ner en stund och njöt i morgonens dis och värme. Och tystnad, trodde jag. Men när jag kom ut på bryggan fick sävsparvarna fnatt, kanske för att hunden var med. Skäggdoppingarna höll på att para sig. De kurrade och lät. Måsarna och tärnorna skrek emellanåt, duvorna kuttrade i lunden ovanför och göken gol lite längre bort. Under bryggan var några svalor i färd med att bygga bon. Ute i vattnet på en sten satt ett par skarvar och torkade vingarna.
Den som hördes allra mest var näktergalen som knäppte, tjattrade, pep och kvittrade. När den sätter igång låter det som om man vore förflyttad till en regnskog. Undrar var den får alla ljud ifrån? Det låter som om den hämtat dem direkt från apor, näshornsfåglar och andra djur i tropikerna.
Plötsligt tittar hunden ner i vattnet med ett vaksamt uttryck. En bäver kommer simmande vid bryggan, bara någon meter från oss!
Varje dag är full av under.

Inga kommentarer: