Summa sidvisningar

tisdag 22 juli 2014

Frukter, bär och nötter i min trädgård

Nu förbereder sig naturen på reproduktion. Bär och frukter växer till. På ena husväggen klättrar den blå druvan Zilga. En mycket härdig "staketdruva" som tål -30 grader. Själva druvan är liten och innehåller två kärnor. Men de är supergoda och har man rätt teknik när man äter dem så gör det inget. I år får vi bara några enstaka klasar. Ett år när vi fick massor gjorde jag saft och frös in. Mycket gott att bjuda de som dricker alkoholfritt på. Med en isbit i.
 
 
Runt kaffeburen har jag också planterat vin. Tre olika sorter. Bl.a. en gulgrön druva. Den har tagit sig riktigt bra och nu hänger det klasar i taket. Bara att sträcka ut handen när man blir sugen. 

 
Persikoträdet har i år blivit lagom stort för att orka bära frukt så vi får nog ett tiotal persikor. Trädet fick jag av Jonas Grund (Stolpens trädgård i Kristinehamn) när han hälsade på hemma hos mig för några år sedan. Hans fru är från Polen och han hade själv hämtat hem dem därifrån. De ska vara rätt härdiga och inte så hemfallna åt krussjukan. Mitt första persikoträd fick vi såga ner. Varje år blev det helt förstört av krussjukan som gör bladen krusiga och knottriga. Jag har sett några enstaka blad på det här trädet som är lite knöliga och det sägs att alla perikoträd i världen bär på denna sjukdom. Så länge den bara sitter på några blad är det ok. F.ö. täcker bladlöss hela trädet just nu. Men på själva frukterna går de inte som tur är.

 
Det amerikanska blåbäret bär mycket frukt i år. De smakar faktiskt mer än våra svenska och det är grönt inuti vilket gör att man inte blir blå om händer och mun när man plockar dem. Och de är jättestora. Första året jag hade dem kom en hare in på tomten. Den kortade alla grenar till en tredjedel. Men fördelen var att plantan buskade till sig så den blev yvigare och fick fler grenar.

 
I ett torvblock har jag planterat stora tranbär som spridit ut sina rankor där. Just nu blommar de.

 
Utefter en annan husvägg har jag taggfria björnbär. I år var rankorna översållade med blom och bären översvämmar nu plantan. Här vankas marmelad i höst. Det räcker nog till sylt och saft också!

 
Den japanska valnöten är nu några meter hög. Den har lite störe bladverk än den manschuriska, som är vanligare. I år är den tillräckligt stor för att vilja utveckla frukter. Den var täckt av hängen i våras och när de ramlat av var några blommor befruktade. I år får vi skörda våra första valnötter.

 
Frukterna ser ut att utvecklas fint. I höst när de är mogna kommer de att ramla ner av sig själva. Nöten ligger innanför det gröna fruktköttet.

 
Vid ett trädgårdsbesök för många år sedan blev jag så imponerad av att ägaren kunde plocka några liter lingon i sin egen trädgård. Plantorna hade utvecklats i hennes torvblock. I torven finns frön av mycket t.ex. ormbunkar, ljung, mossor. Så jag tog hem lingonplantor från skogen och stack ner dem mellan mina torvblock och vattnade. Så nu plockar jag några deciliter lingon varje år i min egen trädgård. De är så värdefulla så de används uteslutande till rårörda sådana.



Inga kommentarer: