Summa sidvisningar

måndag 28 juli 2014

Gurka i olika skepnader


Nu är årets smörgåsgurka inlagd. Den ska bara stå och gotta till sig i den gamla mjölkkrukan, som är alldeles perfekt att lägga in gurka i. Om några dagar är den klar och då häller jag upp den i andra burkar och förvarar dem i kylen.
Denna inlagda gurka håller sig krispig i ett helt år. Förra året gjorde jag dubbel sats, på hela 12 kg "västeråsgurka". Av den satsen finns bara en mindre burk kvar!



Jag köpte 8 kg gurka så att det även skulle räcka till en burk med saltgurka.
Jag älskar saltgurka. Har jag bara saltgurka och ett glas vin så är helgen räddad!



Recept på min goda smörgåsgurka:
4 gula lökar, skivade
2 kg strösocker
1 kkp salt
6 dl ättika
4 msk senapsfrö
C:a 7 cm pepparrot i bitar
Några dillkronor eller dillkvistar
2 snapsglas Atamon
 
När lagen är blandad, lägg i 6 kg skivad västeråsgurka.
Rör om varje dag i minst tre dagar.
Häll upp på burkar och förvara i kylskåp.

Inga kommentarer: