Summa sidvisningar

torsdag 19 oktober 2017

Höstligt tungsinne

I år känns hösten extra tung. Efter en ensamvecka i husbilen kom jag hem till vardagen igen. Det kändes fel att hösten skulle komma när så mycket i trädgården fortfarande spirade av liv. 
Vindruvorna hängde i klasar i kaffeburen. Rödbetor och kålrabbi växte vidare i trädgårdslandet och tomater och vaxbönor mådde bra utefter bodväggen. 

Det verkar inte bara vara jag som blir ledsen och tungsint så här års, även naturen gråter över vad som komma skall...


Efter flera dagar av regn och mörker så får vi några dagar med sol. Det stämmer inte riktigt med mitt humör. Men vem kan fortsätta deppa när himlen blir blå och solen värmer kalla kroppar?
Att åka ut till skogen och leta svamp fick mig på lite bättre humör. Våra hemliga ställen producerar liter på liter med svarta trumpetsvampar. Igår var vi till ett av de ställena, igen. Den här gången fick vi nästan 3 kg! Totalt har vi fått c:a 7 kg i år!


Trumpetsvamparna tycker om hassel och ek och lite gräs. De är aldrig lätta att få syn på och nu när det ligger gula löv överallt så är det ännu värre. Det var någon som sa en gång "Att äta svart trumpetsvamp är som att bita en ängel i benet." Att steka en fin köttbit och göra sås av grädde och trumpetsvamp till den, är bland det godaste man kan äta.
Trumpetsvampen ser inte speciellt god ut men har lika mycket smak som murklor, den har aldrig mask endast något barr kan nån gång ha ramlat ner i trumpeten och den är lätt att rensa och torka. Men som sagt, den växer inte var som helst, den ska ha sin speciella miljö. 

Torra trumpetsvampar. När det regnat är de helt svarta.

Dagens fynd, förutom svamparna, var en emaljerad potta med hål i botten. Som ska pryda en rabatt, runt någon av mina växter.


Efter att ha fått vårt lystmäte av svampar och pottor så var det mysigt att sätta sig ner och ta en kopp kaffe och ostsmörgås.


Man utvecklas inte genom att sitta hemma och tycka synd om sig själv. Så jag ska ge mig ut och tampas med hösten så länge det går tills humöret vänder. Och små svamputflykter får mig att må bra. Jag var ute en vända idag igen med en vän. Idag koncentrerade jag mig på trattkantareller.

I morse var det frost för första gången. Jag får nog börja vänja mig.




Inga kommentarer: