Summa sidvisningar

söndag 1 oktober 2017

Ölsjöbadets camping


Elva mil från Västerås ligger en badplats och camping som heter Ölsjöbadet. Alldeles vid den lilla orten Ramsberg med Lindesberg som närmaste tätort.
Det är en liten campingplats med endast 18 platser varav 3 utan el. Men vem har sagt att allt måste vara stort och vräkigt? Det är oftast mysigare med ställen där det inte är så mycket folk. Åtta av platserna är vikta för "säsongare", resten för tillfällig camping.


Sjön är rätt stor, skogarna med. Marken består av sand vilket ju gynnar en plats där man kan bada.


Badplatsen har en grund avdelning för de minsta men även hopptorn och här finns mycket sand att gräva i.



En liten lekplats finns och ställen som man kan grilla på, omklädningshytter och flera toaletter som är öppna för badgästerna.


Vill man så kan man boka bastuflotten för några timmar.


Har man ingen husvagn så kan man hyra den enda stugan som finns.


Här vill man främja litteraturen också genom ett bokskåp där man kan låna böcker.


Omgivningarna är fulla av blåbärs- och lingonris och vissa år finns här massor av kantareller.

   

När vi åkte från Ölsjöbadet så hade nästan alla säsongare tagit hem sina husvagnar. Ett inte alltid så trevligt avslut då man vet att sommaren nu är till ända. Det är nog tungt att lämna sin plats där man haft så mysigt sen i början av maj. Camping är frihet och nu väntar några "instängda" månader innan man vill ut och lufta sina hus på hjul igen. 
Men jag har inte gett mig än. I morgon packar jag om i husbilen och drar iväg ensam på en veckas semester från vardagslivet. Jag ska bara "vara". Ta promenader, blogga, lösa korsord, läsa böcker, måla tavlor, plocka svamp... Och jag tar med min stora, skrämmande vakthund som sällskap!

Inga kommentarer: