Summa sidvisningar

lördag 28 juli 2018

Biltur till Arboga, med full AC på!

Det har varit varmt i år! Så varmt att jag inte ens haft energi till att blogga. Att sitta med en varm dator i knäet kändes tungt. Jag valde skuggan under tulpanträdet istället. Den lilla energi jag har haft har fått gå åt till att få min trädgård att överleva den extrema hettan och torkan. Att vattna blev en daglig nödvändighet och jag har turen att kunna vattna med näringsrikt och lagom tempererat mälarvatten. Inte alla av mina trädgårdsvänner förunnat.

Idag är det lite svalare och då vill jag dela med mig av några vackra växter som jag tog foton på i veckan, då jag och sambon hälsade på vänner i Arboga. Det var under sommarens varmaste dag då temperaturen gick upp över 30 grader. Vi gick runt och tittade och jag fotograferade men när vi skulle prata så sökte vi upp skuggan och stod där en stund. Innan vi tog klivet ut i stekande sol igen.

Glöm hettan för en stund och njut av några vackra perenner!


En hosta med vacker färg och underligt buckliga blad.

En gammal vidjehortensia. Annabelle kanske inte fanns på den tiden? Men
den är väldigt lik den sorten, med sina jätteblomkorgar.

Clematis viticella dignar av hängande blå klockor.

Vem faller inte för en riktigt mörk lilja!

En dovt blå riddarsporre med blommor som är fulla av vackra
"underkjolar".

Som ett konstverk! Saffransfingerört - Potentilla tonguei.

En hög thalictrum med vita snöflingeblommor. Snöruta/T. filamentosum.

Den här alunroten stod inte i blom men vem behöver blommor när bladverket
ser ut så här? Hur många nyanser? Ja, säg det.


Inne i växthuset dignade det av olika sorters tomater. Vi åkte hem med en påse med lite olika tomater, tack vare de generösa vännerna. Mina egna har ett tag kvar till mognad, de står ju utomhus i krukor. Så det var riktigt lyxigt att få några varma frukter med sig hem. Doften av mogna tomater spred sig i bilen. Vi kunde inte behärska oss utan norpade några redan under färden hem.

Tänk vad lycklig jag är som har så många trevliga vänner. När man får trädgårdsabstinens så finns det alltid någon som ställer upp och lindrar ens längtan.

Inga kommentarer: