Summa sidvisningar

söndag 7 april 2019

Ut och plocka klorofyll!

Nu kan du fylla ditt skafferi med nyttiga klorofyllstinna växter! Kirskålen tittar upp nu och av den kan man göra pajer, soppor m.m.


Löktraven är god till pesto. Smakar lite vitlök. Men den duger även som finhackad till smörgåspålägg. Eller varför inte mixa den med mjuk- eller färskost.


Nässlorna är supergoda till soppa m.m.


Det här är bara några av de växter vi kan använda i matlagningen. Ut och plocka! Ta vara på naturens rikedomar. De är nyttiga och de är gratis. Kan man ha det bättre?

Även träd och buskar är på gång. De är redo att grönska när som helst.

Slånbärsbuske i knopp

Just nu "ligger jag lågt". För det mesta på knä. Rabatterna ska ju städas. Alla torra löv ska bort och varenda litet grässtrå och ogräs ska bort så att mina växter kan utvecklas i ensamt majestät. När jag rotar omkring i jorden så blir jag ju varse vilka som lever därnere. Det är en brokig skara. Den knallröda liljebaggen t.ex. vaknar samtidigt som liljorna. Praktiskt!

    

En annan vacker varelse som kröp omkring i min närhet var en vacker grön bladspindel. 


Jordlöparna brukar visa sig tidigt. En sort har piffat upp sin svarta "klädsel" med turkosblåa band. Såna här vackra små djur ser jag överallt där jag går fram. De är mina kompisar för de gör min trädgård levande och de bidrar alla till den mångfald som behövs i olika kretslopp. 


Ibland lämnar jag trädgården för att kolla av hur långt våren kommit där utanför. Då åker vi iväg med matsäck, kikare, tub och kamera och kollar av våtmarker och strandängar.

Kanadagäss vid Ekeby våtmarker

Skrattmåsar, Ekeby

Skäggdoppingar i parningsdans, Ekeby

En sothöna försökte ta sig fram i av hårda vindar upprört vatten i Ekeby

Tofsvipa, Lövstapumpen

När solen är framme så är det underbart ute. Då känner man "livet i sig" som Madicken sa. När solen går i moln så får man trösta sig med de gula solarna vid vägkanten. 




Inga kommentarer: