Summa sidvisningar

fredag 24 maj 2019

Vitt, vitt, vitt i slutet av maj.


De vita smultronet blommar nu. Med vita blommor.

Jordgubbarna med de variegerade bladen har inte kommit igång än men vad
spelar det för roll när bladen är så vackra.

Silverarven med sina silvriga blad har enormt vackra blommor.
Det ser man när man kommer nära.

En av mina vita aklejor som självsått sig. Den är vit och fylld. Sååå vacker!

Vit hundtandslilja/Dodecatheon dentatum 

En vit, hög iris som snart blommar i flera våningar.

Kummin odlar jag och tar tillvara på fröna på hösten. Den är
väldigt lik hundlokan.

Praktgulplistret får gula blommor men bladen har stråk av
silvervitt.

Vitt löjtnantshjärta, vem kan motstå det?

Den vita lungörten har nästan lagt av nu. Bladens prickar går dock i vitt.

En vanlig piplöksblomma. Som en exploderande supernova!

En annan "stjärna" är bollöken - Allium karataviense

Vitgull doftar underbart - Polemonium caeruleum alba.

Daggranunkel - Ranunculus amplexicaulis - har grådaggiga blad.

En vit viol är marktäckare hos mig på ett par ställen. 

Liten murreva - Cymbalaria muralis alba är också en marktäckare. Hos mig
täcker den marken i liljerabatten.

Den här rackaren har kommit in i trädgården och satt ner fötterna vid en
ormbunke. Jag låter den vara kvar. Det är ogräset vitplister men det är lika
vackert som någon planterad perenn. 


Inga kommentarer: