Summa sidvisningar

lördag 25 oktober 2014

Chili nu i oktober

Inne frodas chilifrukter. Av en sort som har variegerade blad, vilket betyder att bladen har färger av varierat slag. I detta fall vitt och grönt. De här chiliplantorna har jag numera varje år eftersom de har så vackert bladverk. Jag sår frön från de torkade chilifrukterna i januari-februari. Sätter ut dem i krukor eller jord runt midsommar. Men de är lite kinkiga. När de kommer ut stannar de av, tappar blad m.m. Sen tar det ett bra tag innan de börjar växa till sig. Dessa chili ska stå i växthus för att ge mycket frukt.
 
I september hade jag bara fått en enda frukt på fem plantor. Men så fort jag tog in dem i stugvärmen så började de blomma och ge frukt. Nu hänger de knallröda frukterna där och mognar till sig tills det är dags för skörd. Då hänger jag upp dem på en tråd och torkar dem. Det är rätt praktiskt för då kan man förvara dem i åratal och även ta frön av dem när man behagar.
 

Vitgröna blad och kritvita blommor i slutet av oktober!

I våras fick jag en liten planta av chilifrukten "Christmas Bells" (den har många andra namn också) av en granne. Det är en chili som saknar den där riktiga styrkan och hettan. Så den är perfekt i sallader. Ligger där som en rymdfarkost som gjort en fellandning blad krusiga blad och mörka bönor. Den lämnar ingen oberörd!


Tyvärr är den också svår att odla utomhus. Min planta hade en enda frukt i september. Grannens var ett par-tre meter hög och har burit massor med frukter. Men han har den i växthus.
Efter att jag tagit in den så har den nu börjat blomma igen och kommer kanske, om jag har tur, få fler frukter innan den får ohyra och läggs på komposten. Alla chili brukar gå den vägen förr eller senare. Man tror att de ska klara sig men så nån gång efter jul är plantorna plötsligt fulla med löss. Då kan man välja att föra en ojämn kamp eller ge upp.
Vi har för torrt inomhus. Det är det som är grejen. Kan man ge plantorna lagom med ljus och fukt så funkar det nog bra och man kan ha dem kvar år efter år.
Men så många rum med olika klimat har jag inte i min lilla stuga.

Inga kommentarer: