Summa sidvisningar

måndag 20 oktober 2014

Skogspromenad

Idag blev det en tur ut i skogen igen. Den här gången med äldsta dottern. Jag tycker om att fotografera svampar. De finns i alla möjliga färger och former, den ena vackrare än den andra. Men tyvärr har jag fått ett par repor på linsen. Så nu måste jag ut och leta efter en ny.
 
När jag var liten så plockade vi fingersvamp. Den blev supergod stekt eftersom de smala "fingrarna" blev särskilt knapriga och goda.
Idag äter vi inte fingersvamp. En del av dem är svagt giftiga så man har ändrat texten i svampböckerna under årens lopp. Men jag lever än, så de kan inte ha varit så farliga.
 

I den skog vi gick omkring i så fanns det inte så mycket "trattisar". Vi hittade bara ett par liter, ett tiotal bleka taggsvampar och två knubbiga kantareller.
Däremot hittade vi många biskopsmössor vilket inte är så vanligt. Alla murklor är inte giftiga, t.ex. biskopsmössan. Men den kan lätt förväxlas med en giftig sort. Så för att vara riktigt säker så kokar man av dem och slår bort vattnet. Murklor i gräddsås till en köttbit är gott!


Biskopsmössa, en lustig svamp i ordningen hattmurklor

Nog är det roligt att laga mat ibland. Som när man kommer hem med lite av skogens guld. Den lilla veganfamiljen kommer och sover över idag och då blir det canneloni med köttfärssås av sojakött, lök, morötter, tomater och chilisås. Det är lite pickel med att fylla de förkokta pastarullarna men det är det värt.
En tredjedel låter jag vara som de är, till lilla J. En annan tredjedel har jag rivit sojaost över av typen goudaost och på den sista delen ligger ett kryddigt lager av blandsvamp från skogen. Trattkantareller, taggsvamp och två små ynka kantareller.
Jag hoppas de blir glatt överraskade!

Inga kommentarer: