Summa sidvisningar

torsdag 23 oktober 2014

Tur är bättre än otur

I morse var jag ute på en promenadtur redan klockan sex runt vårt område. På vissa ställen, där man inte har belysning vid infarten till sitt hus är det riktigt mörkt. Där skulle man behöva pannlampa. Om man bor som vi, lite utanför stan, så är man välförsedd vad gäller såna saker. Jag har som tur är både tillgång till pannlampor och ficklampor när jag behöver det. Reflexväst på både mig och hunden är en livförsäkring som inte kostar mycket.

Jag, som tycker om att fotografera, har fått två repor mitt i fokus på kameralinsen till min digitalkamera. Det är otur. På gränsen till katastrof. Jag klarar mig inte utan en kamera. Måste ha en ny på en gång!
Jag kom på att skadan kanske går på hemförsäkringen och se, jag hade tur, vi hade allriskförsäkringar på både byggnad och lösegendom plus att vi är guldkunder så självrisken var bara femhundra kronor. På fem minuter var drygt tvåtusen kronor insatta på vårt konto. Wow!!! Vi har nu haft Länsförsäkringar i några år och det funkar hur bra som helst. Aldrig haft några problem. Jag har tankat bensin i min dieselbil, jag har tappat bort nyckeln till den och behövt programmera om larmet...
Ofta är det de dåliga sakerna som man kommer ihåg. När man har flyt så tar man det för givet. Det borde vara tvärtom.


En tur till skogen med en väninna slutade turligt nog med några liter trattkantareller och ett tiotal vanliga kantareller. Väninnan hade glömt kaffet hemma och turligt nog hade jag en hel termos full med mig. För en gångs skull.


Som tur är har jag en blåbärsbuske på tomten som har gett några liter bär i år. Och ytterligare turligt är att det fortfarande går att plocka blåbär från den. Tack vare att det inte varit så kallt och tack vare att fåglarna lämnat dem ifred.
Visst känns det väl roligare att skriva om tur än otur?

Inga kommentarer: