Summa sidvisningar

torsdag 8 oktober 2015

Gardin av chilifrukter och syltade tomater

Hetta i maten ger den ytterligare en dimension. Både sambon och jag är hängivna chilikryddare och tål rätt så stark mat. Bajan hot sauce från Barbados är en höjdare som vi försöker få tag på då och då. Finns inte att köpa i Sverige nämligen. Den chilisåsen är kryddad med senap bl.a. vilket ger den, inte bara styrka utan även en pikant smak.


Varje sommar har jag några chiliplantor på gång och varje senhöst hänger jag upp de mogna frukterna i fönstret för att torka. Jag hänger dem i en sytråd med en pärla som stopp längst ner och det blir fina gardiner för ett tag. Som blir bredare och bredare vartefter jag skördar.


Gårdagen ägnade jag åt att plocka in alla tomater på plantorna ute. Frosten kommer snart och tar dem annars. Än har vi bara haft +1,7 som lägst. Det kan vi tacka Mälaren för. Den fungerar som en värmekälla på höstarna och ser till att alla växter sakta går i vila. Så jag behöver aldrig ha så bråttom med "nattandet".

Ett jättefat med omogna tomater blev det, plus ett med mogna och en bunke med småtomater som efter någon timmes pysslande blev kokade och inlagda. Först kokar man dem i vatten med lite salt. Då ska de gärna vara "pickade" så de suger åt sig lagen. En liten vass gaffel gör jobbet men ger en del sticksår på fingrarna också. Men det kan det vara värt. Små burkar med olika inläggningar är så roligt att plocka fram vid kommande middagar.


Framöver lär det bli fler tomatpajer och tomatsoppor och till frysen hackade tomater att användas till köttfärssåser och grytor. Några fröer till nästa års odlande blev det också.
Förra året åt vi egna tomater fram till jul. Så länge pågick mognadsprocessen i fruktfaten på köksbordet.


Inga kommentarer: