Summa sidvisningar

tisdag 5 april 2016

Knoppar och skadegörare


Nu är sandstranden "städad" och klar. Efter en regnig morgon och förmiddag så torkade det upp och blev varmt. Så vad passade bättre än att fixa till stranden efter vinterns härjningar och torra lövs framfart. Nu väntar den på några solstolar och ett parasoll och jag väntar på att få sticka ner tårna i solvarm sand. Snart är vi där!

Den sibiriska nunneörten är tidig och kommer nu med stormsteg. Den står redan i knopp. Den här nunneörten fanns förut i stora ruggar intill hus och murar men som alla andra gamla godingar så räknas den inte till de fina sorterna. Trots ett fint bladverk, mycket vackra blommor och (vad jag vet) sjukdomsfri. Dessutom självsår den sig lite lagom. Jag kan i alla fall inte vara utan den. Den är en fröjd för ögat.



De tidiga clematis jag har är inga tålmodiga växter, de har redan jättestora knoppar. Varianten nedan är en rosa sort, "Pancy" som klättrar i äppelträdet och som inte behöver någon speciell omvårdnad. Blir den för stor klipper man bara bort överflödet.


Clematis texensis "Princess Diana" är en av mina favoriter. Den klättrar också i samma äppelträd. Min första Diana dog, precis som sin namne, men förra året köpte jag en ny. Dess torra grenar beskär jag ner till ett par decimeter. Nytillväxten är redan igång. Hela en decimeter!


 Överraskningar får man hela tiden när man har en trädgård. Speciellt på våren. På förra årets STA-bussresa i Stockholmstrakten så inhandlade jag denna skönhet. inte visste jag att den var så tidig! Det är en Synthyris missurica. När den slår ut påminner den lite om en pärlhyacint, senare lite mer lik axveronica. 


Det är inte bara växter som frodas i rabatterna, förra veckan dödade jag den första liljebaggen. För den som vill få bort dem finns det ett medel som tydligen ska vara bra - Calypso - som sprutas på plantorna.


Och idag klippte jag itu två små mördarsniglar. Så nu är snart ordningen återställd. De förstör inte mycket hos mig så jag blir inte så upphetsad av att se dem dyka upp. Det finns skadegörare som är värre.

Här är ett extra fett exemplar!


Inga kommentarer: