Summa sidvisningar

söndag 3 april 2016

Stockholmshelg


I helgen var jag bjuden av min yngsta dotter till Stockholm med övernattning på Scandic Continental. Där har jag bott många gånger förut men hotellet revs för ett tag sen (inte på grund av mina härjningar där) och byggdes upp på nytt. I förrgår invigdes det nya Continental och igår invigde jag, dottern och mina två barnbarn sängarna i ett toppenfint hörnrum med fönster från golv till tak på två sidor.


Här hade man även satsat lite utöver det vanliga. En fikahörna i rummet! Där fanns vattenkokare, kaffe, te, mjölk och socker för den som inte kunde avvara sitt "afternoontea".
Som vanligt när man umgås med sina barn och barnbarn så är det ett underbart kaos av kärlek, gnäll, skratt, gråt, tok och galenskap. Så som livet är när det är som bäst.

Söndagen var vikt för Aquaria på Djurgården. När man går in där så kommer man direkt in i regnskogen. Efter en stund mörknar det, åskan börjar mullra och regnet öser ner. Fuktigheten är kontrastrik mot aprilvädret utanför och man börjar svettas. Det är riktigt varmt. 


  

Här har man byggt upp fina scenarior. Ett svenskt vattenfall med ormbunkar i olika stadier. Men även lite mer exotiska miljöer.




Två rörålar



De här sjöhästarna hade kopplat ett grepp om
svansarna på varandra. Parningsakt?


Maneter är vackra varelser. De är som vackra fjärilar i ett annat universum. De "böljar" fram och tillbaka i takt med havets strömmar i sin jakt på små matpartiklar. Så går jag vidare till nästa akvarium och där fastnar jag ett tag. Vilka varelser! Det känns som om jag får den stora äran att se något som ingen annan sett förut. Ett skådespel utan dess like. Det är som om de här varelserna simmar omkring i sitt eget universum av vatten och att jag får förmånen att titta in i deras hemliga värld.
Inte helt olikt vårt eget universum men med skillnaden att i vårat "simmar" stjärnor och planeter. 





Vi har så otroligt många fascinerande varelser i världen som tar andan ur oss. Det är bara att slå på tv:n och titta på de naturprogram som initierade filmare förser oss med. Vår värld är fantastisk. Både den som jag ser runt omkring mig varje dag och den som finns där jag inte är. På land, i hav... Vi måste vara rädda om vår underbara jord!

Inga kommentarer: