Summa sidvisningar

tisdag 25 oktober 2016

Fruktträd i pelarform

Aldrig trodde jag väl att jag skulle köpa fler fruktträd men så blev det. Ett enda äppelträd räcker gott åt en familj. Man äter ju inte äpplen och/eller äppelmos varje dag. Men nu var det så att jag upptäckte pelarformens fördelar med allt vad det innebär. 

 

Två olika pelaraplar blev det och ett pelarpäron. Bürgers i Köping hade flera träd kvar trots att det var sent på säsongen och jag fick ett bra pris: Köp 3, betala för 2! Sorterna vet jag inget om. Red sensation och Green sensation hette äpplena. Den ena äppelsorten är röd och mognar under september till oktober och det andra är grönt och mognar oktober till november. Päronet vet jag inget om för etikett saknades men det blir en spännande överraskning. 


Jag har ett enda äppelträd, Maglemer, som ger mycket goda frukter. Varje år blir många äpplen förstörda av rönnbärsmal och äppelvecklare men jag får i alla fall några lådor med felfria äpplen som jag spar i friggeboden så länge det går. Det här äppelträdet har stått på tomten sen 50-talet och det är vårt s.k. vårdträd. Som jag klipper i parasollform varje vår.


Alltså så är det inte mängderna jag är ute efter utan lite variation eftersom jag nu köpte pelarformer av olika fruktträd. Pelarträden tar ingen plats för de breder inte ut sig som vanliga träd alltså är de lättplacerade. De växer rakt uppåt. De får inte hundratals vattenskott heller. Man tar bara bort de ev. grenar som förstör utseendet på vägen upp, så att säga. Pelarträd ger en del frukt men inte tillnärmelsevis som ett vanligt träd. Det man inte har i mängd blir mer värdefullt så jag ser fram emot att kunna lägga lite olika frukter i en skål på bordet och kunna njuta av dem istället för att undra vad jag ska göra av dem alla innan de ruttnar.


För övrigt förfaller trädgården dag för dag. Hortensian Annabelle med sina jättelika blomklasar är nu på väg ner mot marken. På våren brukar jag hitta de torra blomställningarna lite här och var på tomten. De blåser runt i vårvindarna precis som de där torra buskarna man ser blåsa runt ute på prärien i gamla cowboyfilmer. 

Höstdepressionen är över för den här gången. Nu har jag accepterat faktum. Nu är det höst, snart vinter. Nästa vecka går vi in i november. Men efter vinter kommer vår och så börjar allt om igen.


Inga kommentarer: