Summa sidvisningar

måndag 10 oktober 2016

Höst

Ångest! Tillbaka till civilisationen efter en vecka ensam men tillsammans med hösten på en camping en bit från Västerås. Inkognito bland åretruntcampare som säkert undrade vad jag var för en kuf som semestrade där så här i säsongens "sista minut".
När sommaren lämnar och hösten väntar då står jag där och vet inte vilken fot jag ska stå på. Det känns som sommar ena dagen då jag sitter och njuter i kortärmat utanför mitt lilla hus på hjul. Nästa dag virvlar höstlöven i kalla vindar och jag känner snålblåsten som en tagg i mitt bröst. Snart kommer den riktiga hösten som en smäll på käften. Jag vill så gärna hålla sommarkänslan kvar men det är ju inget som jag bestämmer!

I lördags var det höstfest på campingen, inför vintersäsongen. Man "firade" en ny era med hamburgerbuffé, öl och vin. För mig kändes det som begravning. Men för förhoppningsfulla vintercampare som gick en ny period till mötes kändes det säkert bra.

Så kom jag hem i söndags till förfallet i trädgården. Ni hör hur negativ jag låter! Men att ta itu med sånt som är jobbigt sporrar mig också. Jag började med att plocka ner äpplena från vårt enda äppelträd - Maglemer. Sparade fallfrukt i vissa lådor och "felfria" i andra samt lät en hel del som redan smakats av vassa näbbar ligga kvar på gräsmattan fåglarnas förtjusning. 


Jag fortsätter höststädandet med att plocka alla olika tomater som jag odlat under sommaren. En efter en töms krukorna. När jag tar bort gurkplantorna så känner jag tyngden av en senkommen gurka i mina händer. Är inte sen att ta hand om den...


Nu ligger de olika tomaterna på en bricka på köksbordet och mognar efter hand.

De växter som står kvar i krukor gräver jag ner i det nu tomma grönsakslandet så att de ska klara vintern och de gör det med rötterna under jord. 


Jag tar vara på rosenblad, ringblommeblad, lavendel m.m. och låter dem torka till kommande potpurrier. Vill gärna minnas sommarens dofter när de så sakta tunnas ut.


Jag torkar den sista citronmelissen, chokladmyntan, oreganon och citrontimjanen. Till vinterns teer och matlagning. 


Och jag har sen länge sen sparat ett par "förväxta" druvgurkor/västeråsgurkor som frögurkor. Inom kort ska jag ta reda på deras mogna frön och torka dem till nästa års plantering.


Man kan ta frön av allt! Äter man en god tomat på nån restaurang på Kanarieöarna t.ex. så spar man några frön på en servett och planterar dem sen i krukor inne, i april nån gång, hemma i Sverige.


I år fick jag frön av Turkisk orange aubergine. Nu har jag massor med frön att dela med mig av. Det här är en vild aubergine och ska skördas när den är grön, sen blir den besk. Den här auberginen är inte så stor men jag tog flera gröna frukter, skivade och stekte i olja och kryddade med salt och peppar och det smakade gott. Nu sen de mognat och blivit röda så passar de att ta frön av till kommande säsonger.


Att hålla kvar sommaren betyder att ta reda på en del fröer. I vita plastmuggar ligger fröställningar från trädgården och torkar. Där får de stå ett tag tills de är riktigt mogna. Sen rensar jag bort skräp och paketerar dem i kaffefilter för torr vinterförvaring. 

Tomatfrön är enkla att ta tillvara på. "Kleta" bara fast dem på ett hushållspapper och låt dem torka. När det är dags för sådd så tar du bara fröet med papper och allt och sätter det i jord. Papperet kommer att förmultna och fröet att gro. Här nedan har jag samlat på mig frön av den grönrandiga tomaten "Green Zebra".


För några veckor sen så sådde jag ekbladssallat. Jag hade frön kvar som jag ville testa. Nu står de i sina cementkrukor och har börjat frodas. Än växer bladen till sig men den första frosten kommer att ta dem till salladens sälla jaktmarker.  


Som avslutning på en dag med blandade känslor försöker jag hålla sommaren kvar genom att ta in lite sån här sallad, skiva den sista gurkan, slanta upp en morot för att den är så nyttig samt ett par krispigt goda egenodlade kålrabbi, pyttetomater "Hundreds of Thousands", en hackad chili "Jamaican Bells", ett par egna lökar, några cornichons och ostbitar. Till det stekt fisk, kokt blomkål och färsk vitkål med sås av brynt smör smaksatt med pepparrot och toppat med egen persilja. Hösten är här men jag vägrar se den. Jag har skygglappar!




Inga kommentarer: