Summa sidvisningar

torsdag 20 oktober 2016

Pumpa på!

Pumpor har alltid fascinerat mig. Vad det beror på vet jag inte riktigt. Kanske är det storleken. Att ett litet frö till en grönsak plötsligt lämnar efter sig en frukt på flera kilo?
Fruktköttet är ganska smaklöst men ändå gott på nåt diffust sätt. Men vad ska man göra av en sån här klump så att den kommer till sin rätt? I en rätt...

Jag tog in en av två gröna "fotbollar" och började det mödosamma arbetet att försöka ta mig igenom det stenhårda skalet. Det gick så där. Men efter lite jobb typ skalning, urgröpning och skivande så hade jag råmaterialet till en krämig pumpasoppa.


Den här sortens pumpa tilltalar mig med sina färger och den blir inte större än en handboll. Alltså hanterbar. Den är grön och får dekorativa gulorange ränder efter hand som sommaren fortskrider.

En annan av de pumpor jag odlar kallar jag rätt och slätt för "Anjas bleka" efter grannen som jag fått fröna ifrån. Anja är inte alls blek men pumpan är det! Blekbeige. Men fruktköttet är vackert gult.


Idag blev det pumpasoppa igen! Bara för att den är så otroligt god. En enda pumpa räcker till flera soppor så jag tärnade upp överskottet och lade i frysen. Två soppor till blir det i vinter av bitarna.


Sen provade jag en variant med skivad pumpa i ugn. Jag gröpte ur pumpan och skivade den med skalet kvar. Lade på en plåt med höga kanter ihop med halva lökar (med skalet kvar) och bitar av salsicciakorvar. Jag ringlade olivolja över och strödde på flingsalt och peppar. Skjuts in i ugnen på 225 grader i 30-45 minuter! Jättegott! För säkerhets skull hade jag gjort en sås på crème fraiche, senap, chilisås och ketchup. Ifall det skulle bli för torrt. Men det blev det absolut inte. Jättegott!

Pumpasoppan gör jag på samma sätt som de flesta andra enkla soppor jag gör till vardags. Det är bara innehållet som varieras. Jag fräser c:a 1/2 kg pumpa och en hackad lök i smör. Häller på vatten så det täcker allt, i med 2 buljongtärningar lite salt och peppar och låter det koka tills fruktköttet är mjukt. Häller i 1,5-2 dl grädde och så mixar jag allt.

Dessa soppor blir nästan lika goda utan grädde. Byt ut grädden mot vatten om du vill. En vardagssoppa utan grädde som vi ofta kör med är gjord på fyra morötter, 5-6 potatisar och en lök samt buljongtärning. Varför krångla till det när det enkla kan bli såååå gott!


2009 i oktober åkte vi runt i Cornwall. Bl.a. besökte vi The lost garden of Heligan. En vacker trädgård som varit bortglömd i många år men restaurerats bit för bit. Där fanns det pumpor! Här följer några godbitar.






Den sista bleka pumpan påminner om "Anjas bleka" men min är klotrund. Färgen är dock densamma. Pumpan är underskattad. T.o.m. fröna kan tas tillvara och rostas och ätas som snacks. Men de flesta använder den bara till Halloween! Så synd på så mycket mat...

Nu ligger fröna till mina två olika pumpor och torkar på hushållspapper. De blev inte bara mat till igår och idag, de kommer att bli mat nästa år igen.






Inga kommentarer: