Summa sidvisningar

lördag 13 oktober 2018

Gyllene dagar i trädgården


Att gå ut i trädgården en höstdag när solen skiner gör att jag kan frossa i gult i olika nyanser. Hasselhäckens årsskott visar upp en blandning i allt från grönt till gulaste gult. Någon dag när andan faller på ska den klippas så att den är redo att möta våren sen, nyfriserad.

Solen får hasselbladen att lysa som guld

Hostorna/funkiorna är en av de bladväxter vars blad bara blir vackrare och vackrare tills de så småningom ligger i en slemmig hög.


   

De små hostorna avmognar lika vackert som de stora

Den vingade benveden får istället en röd ton och går inte av för hackor den heller. Just nu är den på väg från det gröna till gulvitt för att så småningom bli mörkt ceriseröd.


Det amerikanska blåbärets blad är däremot riktigt knallröda. Bland dem finns det fortfarande bär att plocka.


De bleka är vackra de med. Björnbärets vitgula blad kontrasterar mot de svartglänsande bären som hänger kvar i väntan på att få komma in i frysen.


En ormbunke (pärlbräken) med vackert bladverk får samma bleka färg.


I pallkragarna står persiljan och väntar på höstens maträtter men en av plantorna bestämde sig för att ändra färg.


Jag går mot boden och stryker förbi sparrisen. Den skira varelsen är helt gul.


Den dansar i de svaga vindarna. Sträcker på sig och vibrerar. Ännu behåller den kläderna på men snart står den naken och utsatt för väder och vind. För att i vår erbjuda goda, klorofyllfyllda skott.


Sköldbräckornas blad går i rött på ett ställe...


...på ett annat har de gått direkt från grönt till gult.


Innan jag går in för att tanka över mina nytagna foton till datorn så kan jag inte låta bli att stanna till och beundra mina höga, rosa chrysanthemum. Varje höst blir jag lika glad åt de dovt rosa blommorna med sina gula "knappar". Jag har delat plantan under åren och har dem nu på flera ställen. Bra om man vill kunna slösa till vaserna inomhus.



Inga kommentarer: