Summa sidvisningar

torsdag 11 oktober 2018

Örtsalt, en gudagåva

I år har benämningen örtsalt fått en ny dimension. Förra året mixade jag flingsalt med olika örter och tyckte att jag fick en annorlunda upplevelse. Det var bara det att i en sån "torr" blandning så ligger alla ingredienser för sig själva. De "gifter sig" inte med varandra i.o.m. att de alla är torra. 

I höstas hade min svärson med sig den där perfekta blandningen i sin ryggsäck en gång. I en enkel förpackning i form av en vanlig sparad glasburk med lock i vilket han borrat hål. Den fungerade perfekt som en ströare. Han hade använt FÄRSKA kryddor mixade med salt. Vitsen är att då suger saltet åt sig kryddornas smaker på ett exklusivt sätt.

Jag gick hem och funderade. Färska örter hade jag gott om i rabatterna. Jag plockade oregano, libbsticka (bidrar med sellerismak), persilja, chili (olika sorter), lök (köpt), basilika (köpt). Jag använde ungefär lika delar salt och örter. 3 dl salt, 3 dl färska örter. Det visade sig vara en bra blandning.


Åh vilka dofter som kom fram när jag mixade allt! Jag körde mixern tills allt var finfördelat.


Sen bredde jag ut mixen på teflonpapper på en ugnsplåt. Lät plåtarna ligga på köksbordet där luftvärmepumpen gjorde en del av jobbet. Kändes blandningen för fuktig så åkte den in i ugnen på 50-75 grader ett tag och så ut igen. Hela tiden höll jag koll på att blandningen torkade på ett bra sätt. 

Örtsalt med olika gröna kryddor och lite chili och lök.

Örtsalt med många olika chili och lök. Lite libbsticka och oregano.

När örtsaltet fått konsistensen av en torr "kaka" då mixade jag det igen. Örtsaltet är klart när det är torrt och fint. 


IKEA har perfekta "ströare" som klarar av både fint örtsalt och lite tjockare bitar av sådant. 


Nu när jag fått smak på dessa underbara örtsalter så finns det ingenting som kan stoppa mig. Jag går ut under soliga höstdagar och skördar det som finns kvar och kompletterar ibland med köpta örter.

Här kommer en lista på de örter (och annat) som jag använt hittills:
Oregano
Libbsticka
Lök
Allium kurrat (en liten lökväxt jag har som funkar som purjolök)
Kinesisk gräslök (vitlökssmak)
Gräslök
Basilika
Persilja
Vitlök
Citrontimjan
Citronskal
Timjan
Dragon
Chili (olika sorter)

Ovanstående örter har använts i olika mängd beroende på vad jag vill åstadkomma. I en citrusblandning t.ex. användes citroncest, citrontimjan, libbsticka, oregano och lök. Den passar perfekt till fisk! Och kyckling. 
Som vanligt är det bara fantasin som sätter gränser. 

Fikastunderna har nu berikats med smörgåsar med smör, tomatskivor och örtsalt. Numera behöver jag inget mer!






Inga kommentarer: