Summa sidvisningar

fredag 22 februari 2019

Dofter av citron



Ett kort besök på Plantagen och jag gick därifrån med en papperskasse full med godsaker. Jag köpte en kruka med salvia och en med citrontimjan av den gulbladiga sorten. 
Idag hade penseerna kommit och personalen var ifärd med att dra ut rullburarna med vårliga läckerheter i friska luften när jag kom. Där fanns pärlhyacinter, påskliljor, julrosor och en hel del annat. Jag slet åt mig ett sexpack vita penseer utan att tänka. Någonting måste man ju börja med!


Inne i Plantagens värme stod körsbärstomatplantor och väntade på mig. Och jag väntade på dom. Tänk att ha egna mogna tomater denna årstid! Solvarma och söta direkt från plantan. Vilken lyx!



Det doftade tomat om mina fingrar när jag lät de två plantorna få komma ner i varm, näringsrik jord i en stor kruka där de ska få samsas ett tag.

Krukan med citrontimjan hade fått mig att komma ihåg höstens tillverkning av olika örtsalter. Nu skulle jag göra citrussalt. Så jag mixade citrontimjan, citronskal, en fruktsmakande chili - Aji Lemon - och en vitlöksklyfta med salt.


Jag tyckte att det var synd att låta citronsaften förfaras när all zest var bortskalad så den fick gå ner i smeten den med.


Dofterna omringade mig där jag stod i köket och bredde ut saltsmeten på ett teflonpapper på en plåt. I ett tunt lager.


Nu står plåten med det citrusdoftande saltet i ugnen och torkar på c:a 70 grader med ugnsluckan öppen. När det är helt torrt och kallt bryter jag ner saltkakan i mixern och kör några varv tills saltkornen separerar från varandra och jag har ett underbart salt till framtida fiskrätter bl.a. Voila!


Inga kommentarer: