Summa sidvisningar

lördag 2 mars 2013

Så här började det

Hösten 2012 startade jag Cre8ing by Rose-Marie som innehåller författarskap, konstnärskap och hantverk. Jag bestämde mig för att satsa mer på mina stora intressen och mitt första mål var att ge ut en diktsamling där jag samlade tre generationers dikter.
Att starta ett företag är inte lätt men det är roligt eftersom det leder till något bra. Det första man gör är att registrera sin firma på bolagsverket och då måste man ha ett unikt namn. Cre8ing kändes som ett bra namn för ett företag som sysslar med kreativa ting och namnet Rosa måste vara med förstås. Rosa var dock upptaget av Rosa bandet så jag fick använda mitt riktiga namn Rose-Marie istället - Cre8ing by Rose-Marie.

Sen var det det där med bokföring. Man måste ha koll på sina utgifter och inkomster. Jag skaffade ett webbaserat bokföringsprogram hos KPMG (e-conomic). Då har jag automatisk backup ifall min hårddisk kraschar och jag har support som jag kan chatta med eller kontakta när jag behöver.
En logga skapades och visitkort beställdes.

Grenen med de färgade bladen representerar mitt måleri och hantverk,
linjen efter namnet mitt skrivande.

Jag gjorde också fakturor med min logga på. Gratis mallar finns på nätet. Lagerlistor måste man också ha där man för in sitt lager och bokför varje uttag av varor. Sen måste man läsa in sig på skatte- och momsregler och den bästa hjälpen är "bibeln" Redovisa Rätt där man kan läsa sig till nästan allt man behöver. Man lär sig något varje dag och man utvecklas som företagare hela tiden. Jag älskade att leka affär när jag var liten, nu gör jag det på riktigt!

Inga kommentarer: