Summa sidvisningar

söndag 11 januari 2015

Hopp om livet!

I helgen har vi firat i dagarna två. Firat både livet och kärleken, ihop med goda vänner på fredagen och goda grannar på lördagen. Ett bra avslut på en både jobbig och trevlig jul. Nu stundar nya tider och idag åkte allt julpynt ut i boden. Två lådor mindre! Allt som är "så där" är bortrensat.
När jag fått bort julgrejerna lättar det på nåt sätt. Trots snö och kyla så känns våren närmare efteråt och för första gången på många år längtar jag till att få sätta fingrarna i jorden igen. Ska nog plantera några frön i veckan. Chili t.ex. som behöver lång tid på sig för att växa till sig. 

Chili med variegerade blad
  
Christmas bells

I "glasrummet" står en hög planta med chili av sorten "Christmas Bells". Den gav TVÅ frukter. En i höstas och en som lyser röd och mogen just nu. Den här sortens chili är inte så där superstark och den är mycket dekorativ. Nu hoppas jag att jag kan bevara plantan till sommaren. Chili brukar få löss och ohyra en bit in på nya året. Det är för torrt inomhus under den årstiden. Men min planta har inte så mycket bladverk så jag ska nog fixa det. Så fort jag ser minsta tendens till löss så ska den duschas. I sommar får den stå i nya växthuset, då kanske den ger mer än två frukter!
Åh vad jag längtar till den första fikastunden i ett av solen uppvärmt, litet glashus!


Inga kommentarer: