Summa sidvisningar

söndag 4 januari 2015

Chaga/sprängticka - miraklet mot psoriasis

I våras var mina händer helt förstörda av psoriasis. Den vanliga typen som sitter på huden. Tidigare har jag dragits med psoriasis inuti kroppen - psoriasisartrit - men nu var det dags för ett skov med påverkan speciellt på händerna. Huden på fingertopparna var så tunn så de smärtade när jag skulle använda dem. Såren gick en bit ner på fingrarna och handflatorna var röda och skorviga av sår. Naglarna blev poriga och buckliga och började sakta lossna från nagelbäddarna, uppifrån. 
Hela våren var jag försedd med plasthandskar hemma i det dagliga livet, för att ständigt kunna ha händerna insmorda vilket lindrade problemen. På Body Shop hittade jag, efter ett tips, en salva med cannabis "Hemp hand protector". Den var den bästa av de jag provade på för den fick huden att bli lite plastig och därmed lite mer tålig.

Efter midsommar började jag dricka avkok på chaga (sprängticka) efter att ha hittat sån i naturen. På nätet sägs den bota nästan alla med psoriasis, viss typ av cancer, sänka blodtryck, bra för de som har diabetes m.m. Den är nog den "växt" som innehåller mest antioxidanter som vi känner till och den höjer immunförsvaret. Vilket kanske är dess bästa egenskap. Om man har ett bra immunförsvar så klarar man ju de flesta sjukdomar som kommer i ens väg. 
Jag drack c:a 1 dl chaga morgon och kväll och fortsatte med det hela 2014. Mot slutet av året skippade jag kvällsdrycken. Men fortsätter regelbundet att dricka denna mirakelsvamp.
Om man provar något nytt, så är min teori att man inte ska slarva med intaget. Alltså inte ta en "hutt" nån gång och sen glömma bort att ta det under några dagar. Nej prova fullt ut under några månader och kombinera inte med andra mediciner för då ser man inte hur en enskild medicin/naturläkemedel fungerar. Dessutom kan olika sådana kombinationer vara farliga. 

Händerna i april 2014.
Vissa ställen har djupa sår som smärtar och irriterar. Andra är mindre angripna
men inte desto mindre problematiska. 

Händerna i augusti 2014 efter användning av chaga i nästan två månader.
Handflatorna är fortfarande röda och lite fnasiga men psoriasisen har börjat
läka ut. 

Händerna i januari 2015.
Här syns ingenting av psoriasisen. Det är bara jag själv som kan ana att huden
är lite, lite annorlunda på några av fingertopparna. Lite grövre. Inuti handen
märks nästan ingenting. 

Fingrar och naglar i februari 2014.
Här börjar psoriasisen förstöra fingrarnas hud och angripa naglarna. 

Fingrar och naglar i augusti 2014.
Nagellossningen har upphört och naglarna fäster nu bättre på nagelbäddarna.
Naglarna är lite hårdare och har börjat växa mer normalt men fortfarande är
de lite poriga.

Fingrar och naglar i januari 2015.
Naglarna är nu lika hårda som de var innan och växer normalt. De är även
slätare än de var för några månader sen. 

Sakta men säkert har psoriasisen utanpå kroppen minskat. Artriten har jag haft i några år och då finns risk att brosket blir förstört. Det kanske man aldrig kan bli frisk ifrån. Jag kanske aldrig blir helt bra men när man är sjuk så blir man ju salig över varje liten förbättring. För mig betyder den mer livskvalitet. Numera kan jag använda händerna till allt jag behöver dem till, utan handskar. Men jag fortsätter diska med diskhandskar på bara för att det känns bra. Jag smörjer inte ens in händerna varje dag längre. Bara när de känns lite torra. 

De vänner och bekanta som jag delat med mig av chagan till märker också en del förbättringar. Vi har blivit piggare. Inget känns omöjligt längre. Sockersuget försvinner. Godis lockar en inte längre och det är lätt att gå ner i vikt. Jag bedriver lite egen "forskning" på området. Jag ber de som dricker chaga höra av sig med ev. förbättringar. Seriös forskning pågår också i världen och jag kan svära på att vi kommer att få höra mer om den här svampen (parasit på björk) som tydligen botar nästan alla med psoriasis och en del med cancer. 

2018-06-10
Efter att ha druckit chaga i några år nu så håller jag psoriasisen i schack. Jag hade några flagande fläckar på underbenen ett tag men efter att ha provat jordnötsolja (finns i de flesta livsmedelsaffärer) så försvann de med så småningom. Numera smörjer jag in benen efter varje dusch för att hålla huden mjuk. Ibland tar jag vanlig rapsolja, det funkar det med men jag tror att jordnötsoljan innehåller mer av de vitaminer som är bra just för såna här fläckar. A-vitamin? 

4 kommentarer:

Fd Fiskare sa...

Tack för ditt braiga inlägg och bilder om Sprängtickans effekter.

Anonym sa...

Hej.Mamma min har psoriasisen, så det är väldigt intresserad av din inlägg. Hur går det med dig nu efter att du har använt Chaga?

Unknown sa...

Tack för bra inlägg

Sanna sa...

Hur är det nu ytterligare två år senare?