Summa sidvisningar

fredag 10 april 2015

Jordärtskockor

Jordärtskocka - Helianthus tuberosus

är en flerårig ört med ursprung från Nordamerika. Den är en slags solros ur samma släkte som vår vanliga solros. Jordstammarna (rhizomerna) används som rotgrönsak precis som potatis. Precis som kronärtskockan så heter den skocka, inte kocka. Visserligen hittar du båda i köksregionerna men rätt ska vara rätt.



Smaken är helt underbar. Lite potatislik, lite nötaktig, fyllig av bara attan... Jag har gjort både soppa och puré på skockan och man behöver varken mjölk eller grädde för att den ska smaka bra. MEN, grädden kanske ska vara med en lördagskväll ihop med ett mört och gott kött. Vid festliga tillfällen kan man även förgylla soppan med riven ost. Tryffelolja är överkurs!



Jag har odlat jordärtskockor i många år. Dom kan lätt bli ett ogräs om man inte passar sig. Först fick skockorna en plats i mitt lilla trädgårdsland. Där skuggade de den övriga odlingen med sina två meter höga stänglar och vid höstliga vindar lade de sig ner över resten av grönsakerna. 
Så jag fixade en hög bädd av fyra pallkragar där de fick husera fritt. I landet där de varit förut kom "rester" av skockan upp år efter år innan de äntligen gav sig, för jordärtskockan sprider sig både med frö men mest med rötter/knölar som bildar nya plantor.

På hösten brukar jag tröttna på deras höga växtsätt och klipper ner dem till endast några decimeter. Blommorna tar jag in och sätter i en vas.

Nu i veckan skulle jag ta bort pallkragsodlingen med jordärtskockor, för pallkragarna hade gjort sitt och bågnade misstänksamt. Så här ser odlingen ut på våren. Endast de vissna, avklippta stjälkarna sticker upp. Det är då knölarna är bäst att skörda, tycker jag. 



Jag drog i stjälkarna och fick upp stora och fina rötter/rhizomer. Sen använde jag min lilla planteringsspade och gissa om jag blev förvånad. Skockorna har växt som attan! På några kvadratdecimeter skördade jag flera kilo och ju längre ner jag grävde desto mer rötter hittade jag. En del av dem var riktigt stora. 

Naturligtvis blev det en soppa samma dag. 500 g jordärtskockor kokades i 5 dl vatten. Kryddades med peppar och lite salt samt någon deciliter nyplockade kirskålsblad och en dl löktrav som ger en touch av vitlök. Två buljongtärningar tillsattes innan soppan mixades och sen tillsattes en deciliter mjölk. Mjölk eller grädde behövs inte, soppan är god nog som helt vegetarisk/vegansk. 

Just nu vet jag inte vad jag ska göra med alla skockor. Jag har säkert plockat in fem kilo som jag förvarar jordiga i en påse i kylskåpet. De står sig bäst så. Om de börjar bli dåliga då får jag skala och koka puré på dem och frysa in. Man kan ju inte bara låta dem förfaras för alla affärer har inte färska jordärtskockor när som helst under året. 

I år har jag bestämt mig för att föra skockorna vidare till de som önskar. Jag har förberett stora krukor med jord och planterat  c:a tio knölar i varje kruka. En bra start för den som vill börja odla dessa delikatesser. 
Om man vill ha en sommarhäck så är jordärtskockan en utmärkt växt att plantera i rad mot grannen. Vacker OCH nyttig. För du kan ju gräva upp den när du är hungrig!


Små, nya skockor!

På bilden ovan ligger ett halvkilo nyupptagna jordärtskockor. De är lite svåra att skala beroende på deras utseende men väl värt resultatet. Man kan koka dem med skalet på om man vill för skalet är både nyttigt och smakrikt. Speciellt om man endast äter dem kokta med en smörklick. Man kan äta ihjäl sig på sånt!

Att äta dem råa, skivade i sallad är också jättegott. De är knapriga och krispiga. Wow!
Tydligen är de bra för diabetiker att äta också. De innehåller INTE insulin som ibland felaktigt antytts, utan INULIN som är en polysackarid och som räknas som kostfiber.

PS. Om du skalar skockorna en stund innan de ska tillagas så lägg dom i vatten med några droppar citron eller vit vinäger så håller de sig ljusa och fina i väntan på att kokas. Annars blir de bruna.


ERBJUDANDE FRÅN "ROSAS GARDEN" JUST NU:

600 g nyskördade ekologiska jordärtskockor 30 kr
Krukor med drygt 10 småknölar för utplantering 50 kr

Passa på, för nästan allt ska bort!














Inga kommentarer: