Summa sidvisningar

måndag 27 april 2015

Nya rabatten bakom växthuset är på gång


Så här såg den planerade rabatten bakom växthuset ut i oktober 2014.
Förväntningarna var höga. Här skulle det blomma från vår till höst.


Jag gick runt i trädgården och hämtade lite växter som jag tyckte skulle passa i den här rabatten. Mångfald skulle det vara, det hade jag klart för mig från början.
Men jag behövde komplettera med lite fina och nya lökväxter, så jag gjorde lite inköp av balkansippor, kirgislök i ovanliga färger, olika tulpaner m.m.
I väntan på nergrävning lades lökarna ut i grupper om tre. När de var nergrävda markerade jag platserna med en liten pinne, ifall jag skulle plantera mer.

Så här ser rabatten ut idag, den 27 april 2015

Den fyllda blodörten (Sanguinaria canadensis multiplex)
överlevde flytten. Vilken lycka!

En av de fyllda narcisserna som jag föll för i höstas blommar
nu. Vilka underkjolar!

En annan av narcisserna hade lite mer oordnade kjolar. Men vackra.

De gräddvita tulpanerna med gröna strimmor slog ut häromdagen
Det här är bara början! Det kommer mer... Så hit kommer jag att ställa kosan lite då och då för att se vad som poppar upp. Jag har redan glömt en del av det som planterades.

Om ni undrar hur jag tänkte när jag anlade en ny rabatt BAKOM växthuset så kan jag tala om att jag "hade en plan". När jag vill sitta och njuta av rabatten så drar jag bara ifrån gardinerna i växthuset och vrider fåtöljerna ett halvt varv. Voila!

Inga kommentarer: