Summa sidvisningar

onsdag 29 april 2015

Rosas växtshop har öppnat för säsongen!


Nu är jag igång igen. Hyllorna är oljade, självsådder från mina rabatter är satta i krukor 
och namnlappar med foton har setts över och kompletterats.
När jag blev sjuk för så där en tio år sedan så fick jag en briljant idé. Vartefter jag rensade rabatterna på våren så hittade jag självsådda plantor. Jag hade inte hjärta att kasta dem utan kom på att jag kunde sätta ut dem på ett bord utanför tomten. Till grannars och förbifarandes nytta. Det blev en slags social verksamhet. Ibland kom någon och ringde på dörren och frågade om en växt. Hur hög den blev, vilken färg på blommorna det var m.m.
Jag fick tillfälle att prata om det som låg mig varmt om hjärtat och jag kunde dessutom ta med folk in i trädgården för att visa hur plantan såg ut på plats.

För mina trädgårdsvänner har den här lilla självbetjäningsshopen blivit en kul grej. Här kan man fynda även lite ovanligare växter. Till självkostnadspris. Jag behöver ju ha lite tillbaka till jord etc. Det är självbetjäning som gäller och man kan komma när som helst på dygnet. 
Vill man ha hjälp så ringer man på dörren. 

Det här är livskvalitet. Jag går i min trädgård och plockar, vattnar och sår. Blodcirkulationen kommer igång och jag mår bra. Lederna blir mjukare och rörligare och hjärnan får också sin stimulans. Jag får träffa nya människor och jag blir lycklig över att få prata om mitt stora intresse - växter.

Såna här små "butiker" finns det många av. Speciellt lite längre ner i landet och i Danmark. Där ställer man ut ett bord med lite potatis, ärter eller morötter och pengarna läggs i en låda bredvid. Jag älskar att handla närodlat när jag är på semester. Det finns en viss tillfredsställelse i det. 
Och folk är för det mesta ärliga. Ingen har stulit någon växt från mig under åren. En pet-flaska med en skylt i försvann en gång. Barn vet nog vad de kan få för en sån...

Även om man tvivlar på mänskligheten ibland så kan man inte gå omkring och vara misstänksam hela tiden. Man måste tro på det goda, annars missar man någonting.

En av årets nyvaknade plantor som krukats upp. Den lilla orkidéliknande
skuggliljan - Tricyrtis latifolia som är ljust gul med vinröda prickar.


Inga kommentarer: