Summa sidvisningar

torsdag 15 mars 2018

Livet går vidare trots isiga gator och trottoarer

Att jag inte skrivit ett tag på bloggen betyder inte att jag inte har något att skriva om. Inte heller att dagarna har varit betydelselöst grå. Ibland har jag bara inte lust...

Sen efter nyår ägnar jag måndagarna åt att måla ihop med min lillasyster. Vi börjar på förmiddagen, dricker kaffe med tilltugg eller en matbit och pratar, pratar och pratar. Om allt mellan himmel och jord. Rätt som det är är det sen eftermiddag! Den här starten på veckan får oss i balans och redo att ta itu med det som eventuellt väntar i form av kroppsliga bekymmer och andra bakslag. Vi finns där för varandra och får energi av det.

När gatorna och stigarna som jag brukar beträda på morgnarna är fulla av is och knölar då är jag i andra världar. Jag frossar i naturen. Blommor, fåglar, insekter, djur... Känner inte kylan utanför utan värms av den vår som spirar i den kreativa sidan av min hjärnhalva. 

Eden of Sweden. 120 x 80 cm. Akryl/collage

Eden. 120 x 80 cm. Akryl/collage

Hemma hos mig har fjärilarna vaknat och de flyger från blomma till blomma efter nektar i min fiktiva drömvärld. I påsk ställer jag ut mina verk hos Annette Stocker i hennes galleri. Då går årets Konstrunda av stapeln och under tre dagar visar jag upp min konst, mina återbrukade smycken och en hel del annat.

"Wings of summer 1". 80 x 80 cm

"Wings of summer 2". 80 x 80 cm.

När ryggen säger ifrån, eller armarna, då finns det annat att sysselsätta sig med. Det finns hur mycket som helst att göra för en som är ledig hela dagarna och som ska ägna sig åt att försöka bli friskare. Det fantastiska är att det finns så mycket som är gratis och inte kräver så mycket förberedelser eller tid.
Idag fick jag ett sms från en av mina bästa vänner. Hon "längtade" efter mig. "Kom och fika då!" svarade jag och vi hade några trevliga timmar tillsammans. Att bara vara ihop med någon man tycker om är den bästa medicinen. Glädjen håller i sig hela dagen ut!
Och så fick jag en kruka med lökar och en vas med mosaik i varma färger.



Till middag idag blir det gädda. Egen fångst vilket gör smakupplevelsen ännu bättre. Till den rovgiriga fisken blir det potatis, skirat smör och pepparrot.


Snart går isarna upp. Snart smälter snön. Snart är det dags att packa husbilen. Snart sitter vi i växthuset och fikar igen. Snart grönskar det i krukor och rabatter. Jag ska nog ta in krukan med pelargoner från friggeboden när som helst. Den behöver ny jord och friseras lite inför kommande säsong. Kanske så lite prydnadsgräs - Pennisetum rubrum.

Men just nu koncentrerar jag mig på Konstrundan. Sen ni! Efter påsk, då börjar ett annat liv!

Inga kommentarer: