Summa sidvisningar

söndag 25 mars 2018

Underbart bröd - i järngryta!


Under årens lopp rensar man ut en del saker. Man vet ju aldrig vad man kommer att vilja ha igen... En orange emaljerad järngryta gav jag bort för några decennier sen. Inte ville jag ha en sån kvar, tung och otymplig som den var. Häromdagen köpte jag en ny på IKEA (3 liters). För här skulle bakas bröd. I en sån här gryta får man det godaste bröd man kan baka och det är så lätt. Inget knådande och så här går det till:

Rör ihop 7 dl mjöl med
1/2 tsk torrjäst och 
2 tsk salt

Häll i 3,5 dl vatten och arbeta snabbt ihop degen med fingrarna. 
Lägg plast över bunken och låt jäsa 24 timmar i rumstemperatur.


Ta den klibbiga degen med mjölade händer, vik den tre gånger och låt den sen glida ner i grytan som har stått och värmts i ugnen på 250 grader.
Sänk värmen till 225 grader och grädda med locket på i 45 min.
Ta av locket och grädda ytterligare 15 min.
Voila!


Sambon sätter flera degar i veckan. Numera har vi alltid nybakat bröd hemma!
Han varierar mjölsorterna. Lite grövre blandat med lite finare. En dl solroskärnor gör brödet lite godare. Några vattenstänk på den färdiggräddade ytan gör skorpan lite mjukare. Han har bakat med torkad och mald chili i m.m. Nu väntar jag på ett bröd med soltorkade tomater och oliver...

Ibland rostar vi skivorna. Då utvecklar brödet ytterligare smakupplevelser. 
Precis så här enkelt ska det vara att baka bröd!




Inga kommentarer: