Summa sidvisningar

fredag 16 mars 2018

Sol och klorofyll

Idag tog jag med mig frukosten och åt den utomhus, inlindad i en filt. Jag hoppas att jag fick en dos av d-vitaminer. C-vitaminerna fanns i alla fall i ett glas med limevatten. Det är ljuvligt att låta sig bestrålas av vårens första solstrålar. När man blundar blir allt orange och varmt.
Under tiden började jag fundera på vad jag skulle göra för kul idag. Jo, jag skulle plantera om krukan med pelargoner i tre olika färger som jag fick av ett par vänner förra sommaren. Så det gjorde jag. De andra krukorna i friggeboden får stå kvar ett tag till. Det är knölväxter som fläckig tofslilja, afrikansk klänglilja och ariseama candidissimum. De planteras inte om förrän jag kan ställa ut dem. 

På höstarna köper vi någon säck med lök. Just nu har de fått vårkänslor och några har redan skickat ut gröna skott. Så då tar jag hand om dem och planterar dem tätt i en kruka.


Efter några dagar kan jag börja klippa av dessa färska lökstjälkar. Så goda att strö ut på en ostsmörgås till kaffet! Man kan klippa om och om igen för det gröna växer ut vartefter. 


Det här pysslet är sånt som man kan ägna sig åt när fingrarna längtar efter varm, levande jord men när det är för tidigt att börja vårbruket ute. Årets chilifrön är sådda, så även citrongräset. Idag kompletterade jag med ett vackert prydnadsgräs som heter Pennisetum rubrum. 


Förra året köpte jag färdiga plantor på Åsby trädgård. Under hösten tog jag frön och nu har jag en hel del att så. Några höga strån av detta gräs pryder den tråkigaste kruka. Jag ska så lite i omgångar under våren tänkte jag. Kanske även nån kruka ute senare. Jag måste ju bilda mig en uppfattning om vilket som är bäst. Allt jag kan så och sätta utomhus föredras. Odling inomhus är begränsad till det nödvändigaste hos mig. Det är så träligt med avhärdningsmomenten: Ut på dagarna i värmen i skuggan och in på kvällarna i värmen.

Förr sådde jag massor med perenner. Gärna tidigt på året och sen ut med krukorna direkt på nån skyddad plats i snön. Perenner kommer ju upp när de ska, på våren, så det var inte så mycket jobb med de sådderna. Men i takt med kroppens förfall så har jag begränsat jobbet utan att för den skull ge avkall på mitt växtintresse. Jag har bara förenklat det jag kan vartefter.

Kanske ska jag plantera några gula ärtor också? Vid den här årstiden behöver man allt fräscht, grönt, nyttigt klorofyll man kan få. Det underlättar livet fram till att allt blir som det ska igen.




Inga kommentarer: