Summa sidvisningar

måndag 18 november 2013

26 smaker på en enda tallrik

Idag drog jag mig till minnes hur jag för några år sedan bjöd mina gästande väninnor på "ren" mat. Tallrikar med nästan enbart nyttig mat men också egna inläggningar. Att få ihop så många ingredienser som möjligt från den egna trädgården blev en sporre så det här var "sommarmat" eftersom de flesta ingredienser bara fanns under sommarsäsongen. Oftast slutade det med ett trettiotal smakupplevelser.
Nu har det gått några år sen jag gjorde såna här anrättningar men jag måste absolut ta upp det igen, nästa sommar. De är en fröjd för både gom och öga! När man äter sån här mat så mosar man inte ihop olika ingredienser, man smakar på varje ingrediens för sig och njuter.
 
 
På den här tallriken som jag bjöd en granne på
en solig sommardag fanns följande 26 ingredienser:
 
Machésallad (egen)
Ringblommor (egna)
Saltgurka (egen)
Valnötter
Syltlök
Skinka
Kokta rödbetor (egna)
Inlagda rödbetor (egna)
Gröna linser
Sallad (egen)
Kokta röda morötter (egna)
Kokta vita morötter (egna)
Kokta gula morötter (egna)
Kokta jordärtsskockor (egna)
Gelé av något slag
Basilika
Hackade torkade plommon
Tomat (egen)
Hackad kinesisk gräslök m. vitlökssmak (egen)
Quinoa
Paprika (egen)
Röda linser
Kokta rödbetsstjälkar (egna)
Syltade tomater (egna)
Lättstekta squaschskivor m. örtsalt (egna)
Syltad pumpa (egen)

1 kommentar:

Eva sa...

Vilken läcker tallrik att bli bjuden på! Fast du bjuder ju alltid på god och annorlunda mat.