Summa sidvisningar

onsdag 20 november 2013

Idag har jag släppt kontrollen!

Idag har jag suttit hos Art021 på Johannisbergs flygplats i deras föreningslokal och målat i flera timmar. Strax efter kl. 13.00 när de öppnade var jag på plats och fortsatte på den tavla jag påbörjat på morgonen. En färgglad tavla med fantasiugglor på. Även de i humoristiska, roliga toner. Gissa de andras kommentarer:
"Är det en barntavla?"
"Ska du ge något barn din tavla?"
"Berätta! Hur tänker du? Berätta!"
En medlem sa ingenting, hon bara log. Men det fanns faktiskt två stycken som tyckte att tavlan var kul och festlig. Kreativ!
 
Varför måste man sätta etiketter på allt som görs?
Varför kan man inte bara låta andra göra det de tycker om att göra. Alla som är med i föreningen är amatörer.
En annan sak som jag lärt mig på de två träffar jag varit med om det är vad som har högsta status och det är att måla i olja. Akryl och akvarell hamnar på andra plats. Jag som målar insekter m.m. där man t.o.m. kan se håren på deras kroppar älskar akrylen för med den kan jag måla de små hårstråna,  genast lägga på fler hårstrån, fler färger etc. Motivet växer medan jag målar och jag slipper vänta på att oljan ska torka så att jag kan lägga på ytterligare ett lager och ett till och ett till...
 
Som tur är så har jag fått sånt självförtroende att jag inte låter mig nedslås av dylika kommentarer. Jag vet vad jag kan!
 
Som svar på ovanstående frågor så sa jag att "Nej det här är ingen barntavla, det är en vuxentavla. Unga människor som håller på att skapa sina nya hem vill inte ha hemmet fullt med småtavlor. De vill ha en färgstark tavla i ensamt majestät på en tråkig vägg. En färgklick. Ett diskussionsobjekt."
"Då har du din kundkrets!" svarade en medlem som bara sett denna enda tavla målad av mig.
 
Jag som trodde att alla konstnärer var öppna och flexibla människor! Inskränkthet är inte min grej. Jag kommer att fortsätta att göra vad jag vill och känner för. Som sagt, jag vet vad jag förmår.
Och jag är jättelycklig just nu över den här "barntavlan". Jag har släppt kontrollen och målat en tavla direkt från mitt huvud. Jag tyckte den blev RIKTIGT bra. Den är 50 x 50 cm så det är ingen liten tavla. Den här tavlan är speciell. Kanske t.o.m. fortsättningen på mitt konstnärliga liv...
 
 
I love it!!!
 
 

1 kommentar:

Eva sa...

Rosa, den är helt underbar!!! Måla det du känner för och blir glad av - det blir alltid bäst.
Har också mött detta "etiketterande" och brukar antingen försöka kontra det för att få folk att se det på ett nytt mer vidsynt sätt, eller bara slå dövörat till - eftersom det egentligen inte påverkar mig...
Kram, Eva