Summa sidvisningar

onsdag 6 november 2013

Min härliga dotter!


Framsida på den bok min ena dotter skrivit.
En biografi och handledning som handlar om
Aspergers syndrom. Aspie är engelska och
slang för en person med Asperger.

Nu har jag äntligen fått förmånen att lyssna på en av hennes föreläsningar. Vi är några stycken som hittills har varit portförbjudna så man kan väl kalla det för en ära att få komma. Men inte villkorslöst. Jag fick sitta vid dörren och ta upp entréavgift. Det gjorde jag gärna för jag fick ju tillfälle att lyssna också.

Genom ABF höll hon en föreläsning om Aspergers syndrom igår. Den diagnos hon själv har. Då märkte jag vilken otrolig kunskap hon besitter när det gäller denna och närstående diagnoser. Hon kan svara på de flesta frågor och ge exempel från sitt eget liv när det behövs.

För en med Asperger är det ett enormt steg att ta när man väljer att kliva utanför den trygga ramen och kasta sig ut i en värld som man inte riktigt förstår. Som det outtalade, ironi och allt annat vi andra ägnar oss åt utan problem. Att dessutom stå inför folk och föreläsa när man egentligen är ointresserad av människor och är socialt handikappad, det är också ett enormt steg att ta.

Vid det här laget har hon tagit många små steg och några jättekliv. Vem hade kunnat tro att hon en dag skulle stå där med ett eget företag, vara med i tidningar, radio m.m. Men vem kan bättre prata om något än den som själv upplevt det. Nu vill hon visa världen att det går att utvecklas i sin diagnos om man får rätt stöd och hjälp. Med sig själv som förebild bl.a.

Efter föreläsningen hörde jag kommentarer som: ”- HON kan det där!” Vilket jag tolkade som att de ville ha henne till ytterligare föreläsningar.

Jag var där inkognito, ingen visste att jag var hennes mamma. Det skulle inte ha tillfört föreläsningen något. Hon måste få glittra av sin egen glans.

En stolt mamma

1 kommentar:

Anonym sa...

aspiekraft.blogspot.se

finns mer om AspieKraft, boken och mig själv. Det finns även kontaktuppgifter. MVH Erica