Summa sidvisningar

tisdag 5 maj 2015

En gång gjorde jag en gång

Tidig lördagmorgon ligger jag i sängen och funderar. Hur ska jag börja? Vad har jag för material att spela med? Stora, mindre, avlånga, små, oregelbundna, hemgjorda...
Jag har ju faktiskt början och fortsättning till min idé! Men inte slutet. Men vad gör det. Alla stora projekt börjar med små, små steg. 

Här ska byggas för små och stora steg. En gång har fötts i mitt huvud. 
Plötsligt kan jag inte ligga kvar i sängen längre. Jag måste upp och börja kreera. När jag får en idé blir jag nästan manisk. Jag vill börja på en gång och så jobbar jag tills jag inte kan ta ett steg till och inte lyfta en enda sten till och inte böja min rygg en enda gång till.
Jag kastar i mig frukosten, på med snickarbyxor och börjar söka av tomten. Jag hittar stora fyrkantiga cementplattor och mindre likadana. Jag hittar fyrkantiga stenar som jag gjutit i plastiga godislådor. Jag hittar kantstenar. Både avlånga och mindre, fyrkantiga. Jag hittar vanliga stenar som har en platt yta. Och jag bär dem en och en till platsen bakom växthuset. Alla ska vara där till en början, så att jag har att välja mellan när projektet ska köras igång. Ska jag börja vid planket? Jag börjar vid planket. Det blir inte bra. Så jag får göra om allt och börjar vid rosenbågen av armeringsmatta istället. Jag lägger sten efter sten. Flyttar och kollar in restultatet, flyttar och kollar, flyttar och kollar...


Det var inte så lätt att få ihop det men till slut har jag använt alla stenar jag hittat på tomten. Inte en enda finns kvar någonstans. Härligt sätt att bli av med sånt som ligger och skräpar.
Nu återstår bara några stycken. Nästan alla som bor i hus har någon sten som ligger och skräpar så det ska inte bli så svårt att få gången klar. Jag frågar grannarna.

Sen ska stenmjöl (0-8 mm) läggas på gången, plattorna ska grävas ner så att jag får en slät och fin gång där man kan köra skottkärran när man ska in med grus och jord på tomten genom öppningen i planket. Så jag har lite att pyssla med i sommar...


Hittade 45 tegelstenar i en vrå. Lade ut dem på Facebook och fick svar direkt. Så jag blev av med dem också. Några andra tegelstenar fick gå till återbruket. Man ska inte ha sånt kvar som inte finns någon användning för. Prylar ska cirkulera. Inte slängas. Man ska vara rädd om jordens resurser. Så det känns extra kul när någon får användning av mitt "skräp".

Den här idén om en gång med olika stenar såg jag i en trädgårdstidning för länge sen. Någon hade gjort en gång runt huset, av stenar som de hade liggandes. Det var en böljande gång som gick runt husets hörn. Så fint!
Inte visste jag då, när jag läste artikeln, att jag själv skulle få användning av idén.
Men det är så min hjärna funkar. Jag spar det som tilltalar mig på "hårddisken" för att tas fram vid behov!

1 kommentar:

Eva sa...

Den där gången ser ut att bli en fin gång!
Ja, så rätt! Vad ska man med saker till som ligger och "skräpar"? Bättre att byta till sig något användbart!
Kram Eva