Summa sidvisningar

fredag 26 augusti 2016

Intelligenta blåklockor

I trädgården har jag Stor blåklocka (Campanula persicifolia) som självsår sig rätt bra. Eftersom jag vill samla dem på ett ställe gräver jag upp självsådder och planterar dem runt min ginnalalönn. 


Bredvid storklockorna står de maffiga Mariaklockorna som blommar i blått, rosa och vitt i olika nyanser. De flesta blir blåa men det kan jag stå ut med när jag ser deras runda jätteklockor.



Allt i naturen är så uträknat och så välordnat. När blåklockorna blommat ut får de, som de flesta växter, bruna och torra fröställningar. Fröna mognar och så bildas det små hål i kapseln. Det är alltså inte insekter som gör de här hålen utan moder natur. 


När det sen blåser så rör sig stjälken med fröställningen av och an och fröna pytsas ut genom hålen, i lagom doser, ända tills kapseln är tom. Jag upphör aldrig att förvånas hur väl inrättat allt i naturen är!


Inga kommentarer: