Summa sidvisningar

fredag 13 januari 2017

Äntligen chili!

När julen är bortstädad så händer nåt med mitt humör, energi och kreativitet. Det är som om jag kan andas igen efter att ha legat i respirator ett tag och fått konstgjord andning. Ungefär samtidigt kommer morgnarna tidigare och kvällarna senare. Bra tajmat!

I veckan lade jag ut mina fröer på nätet till försäljning. Bl.a. för att inspirera andra till att så och odla. Att se nytt liv spira är så fantastiskt så det unnar jag alla att vara med om. Jag tror att det finns en liten trädgårdsmästare i oss alla. Såna har vi varit sen urminnes tider. Vi samlar, sår, planterar, skördar...

Idag kunde jag äntligen stoppa ner mina fingrar i den bruna jorden, för nu är det dags att så de första fröna - chili. De måste ju hinna gro och växa till sig till små buskar eller "träd" för att få mycket frukt sensommar och höst. Jag sådde Chocolate Cherry, Malawi Piquant Pepper, Christmas Bells, Jamaican Bell, Fishpepper, Aji Lemon, Korean Hot, Spagettichili och Hungarian Hot Wax.


Jag krånglar inte till det. Köper billig planteringsjord, sår mina frön, märker upp dem, vattnar och täcker dem med "duschmössor" från Rusta. De här mössorna finns i olika storlekar och annars under året använder jag dem på burkar med olika maträtter i väntan på servering och på burkar med överbliven mat. De är toppen!


Medan jag stod där vid diskbänken och sådde frön så noterade jag dagens utsikt. Solen lyste och det såg ut som vår!


Tidigare i veckan hörde jag typiska vårfågelläten som nötväckans ihärdiga pipande och spillkråkans uppfordrande flöjtande. Döm om min förvåning när jag råkade få se en råka promenera utanför. 


 Några gånger genom åren har vi sett ett par råkor i vårt område. De är annars sällsynta gäster hos oss. Men åker man åt Upplandshållet t.ex. så är de betydligt vanligare. 

Jag vet att vi är långt från vår. Det hinner bli vinter flera gånger än. Mälaren har knappt frusit till och det brukar den göra nån gång efter nyår. Så de som väntar på skridskois får ge sig till tåls ett tag till. Rönnbären har varit talrika under hösten så de spår en snörik vinter. Och hur är det man säger, att det ska snöa på lärkan sju gånger innan det blir vår...

Så jag sätter mig ner och kollar in Facebookgruppen "Plantor och fröer köpes, säljes, bytes" som jag är medlem i och beställer Peter Pepper (penispeppar som ser ut precis som det låter som) och Monkey Face (bulliga, stora, apliknande chili som kan fyllas med allehanda godsaker). När jag i alla fall var igång beställde jag ljuslila perenn luktärt/rosenvial och slingerstormhatt. 

Skymningen kom vid fyratiden. Jag satt vid tv:n och tittade ut mot väster och jag kan säga att jag aldrig upphör att förvånas över hur vackra färger solen omger sig med när den ska till att lägga sig till vila för kvällen. 






Inga kommentarer: