Summa sidvisningar

onsdag 11 januari 2017

Frölista 2017

  Nu kan du börja så t.ex. chilifrön som behöver lång tid på sig för att plantorna ska hinna växa till sig i storlek. Jag sår mina chilifrön i januari, sätter ut dem i växthuset "när jag törs". Varje planta får en riktigt stor kruka för att jag ska få små buskar/träd med massor av frukter på. I en jättekruka sätter jag fyra plantor och toppar dem senare. De senaste åren har jag haft Christmas Bells där och de plantorna växer ända upp till taket och ger hundratals frukter som kan skördas från grönt till rött. Jag tycker nog att gröna frukter har en annan fräschör, krispighet och fruktighet än de mogna röda. 

Mina chili är nästan alla lagom starka. Jag kan t.o.m. ta en färsk Christmas Bells, Jamaican Bell, Hungarian Yellow Hot Wax, Chocolate Cherry eller Malawi Piquant Pepper och hacka direkt på en smörgås med ost.

Christmas Bells 2016 i juni/juli
 

Jamaican Bell är en annan härligt formad chili. Ännu mer klocklik än chilin ovan.

 

Chocolate Cherry var en ny bekantskap 2016. Frukten är nästan svart och växer "uppåt". En härlig och vacker chili. Som en mogen, mörk biggarrå.

 

Fishpepper är speciell. Den ändrar färg hela tiden och bladverket är grönt- och vitspräckligt.



 

Hungarian Yellow Hot Wax är avlång och stor. Lika god grön som moget gul. Frukterna är så stora att man kan fylla dem, t.ex. med getost, och lägga dem på grillen. Mums!
    

Malawi Piquant Pepper var också en sån där lagom stark variant som jag provade förra året.

 

I år ska jag så Aji Lemon och Korean Hot också av frön jag fått av vänner. Och en chili som är jättelång och jättesmal och "Penispeppar". Den ni!

Nedan har jag den gula Aji Lemon som är så fruktig och den heta Korean Hot som precis som Fishpepper genomgår olika stadier av färg.

 

Stora chilis med mycket "luft" inuti bör halveras före torkning. Det är lätt att de ruttnar inifrån annars. De mindre torkar utan problem. Hemma hos oss finhackar vi chilin färsk ibland och fryser in i plastpåsar sedan vi plattat ut smeten till tunna flak. Då kan man lätt bryta en bit när man behöver till maten. Ett mycket gott tillbehör till maten är chili som mixats med olja och lite salt. Blandningen står sig ungefär en vecka i kylen.

Som tur är har jag sparat frön till årets sådder. Både till mig själv och till andra intresserade. 

CHILI
(5 frön kostar 10 kr, 10 frön kostar 15 kr plus ev. porto)

Chili "Aji Lemon"
Chili "Chocolate Cherry"
Chili "Christmas Bell"
Chili "Fish Pepper"
Chili "Hungarian Yellow Hot Wax"
Chili "Jamaican Bell"
Chili "Korean Hot"
Chili "Malawi Piquant Pepper"
Chili "Yellow Hot Wax"

Några tomatplantor blir det också varje år. Nedanstående sorter har jag sparat 
frön ifrån eftersom jag ser dem som goda och odlingsvärda. Jag brukar så 
dem inomhus efter 1 april för utplantering i växthuset i maj. Från juni har jag 
dem ute intill en bodvägg i stora krukor hela sommaren. Det blir inte lika stor 
skörd som i växthus men fullt tillräckligt för oss.

Apelsin Biff. Stor med mycket "kött". God!

Chilega. Mindre kvisttomat. Den sötaste enligt experten Åke Truedsson.

Gelbe Dattelwein. Liten, gul, päronformad.
               
Houndreds of thousands. Pyttesmå, ärtstora. Massor!

Snowberry. Ljusgula, söta. Plommonstora. White Sweet
Cherry ser ungefär likadana ut. 

Sungold. Mycket söta plommonstora orange.

Små, lite toppiga, söta. Sort?

TOMAT
(5 frön 10 kr, 10 frön 15 kr + ev. porto)

Tomat "Apelsin Biff"
Tomat "Chilega"
Tomat "Green Zebra" (Vanlig storlek, grönrandiga, köttiga och goda)
Tomat "Gelbe dattelwein"
Tomat "Hundreds of Thousands"
Tomat "Snowberry"
Tomat "Sungold"
Tomat "White Sweet Cherry"
Tomat. Sort?

Aubergine "Turkish Orange". Små orange aubergine som
ska skördas gröna. De blir beska sen.

ANNAT ÄTBART
(5 frön 10 kr + ev. porto)

Aubergine "Turkish Orange"
Gurka (typ druv- och Västeråsgurka)
Malabarspenat/Basella alba (2 m hög ranka m. ätliga blad)
Pumpa (Handbollsstor grön m. orange ränder)
Pumpa (Fotbollsstor beige m. orange fruktkött)
Rosenböna (Klängande 3 m med röda blommor. Bönor kan ätas kokta späda.)
Rödmålla (Bladen kan användas i sallad. Sprider sig m. frön till nästa år. 10 frön = 5 kr)
Spansk Körvel (Rot, blad, frön kan användas. Dekorativ växt m. skira blad)
Squash (Grön avlång)
Ärtor "Blauwshokker" (Lila ärter)

PERENNER
(10 kr portionen. Varierar beroende på fröernas storlek)

fingerborgsblomma, Liten/Digitalis lutea (Ljusgula små blr. utefter stängeln)
fingerborgsblomma, Stor/Digitalis grandiflora Ljusgula blr. utefter stängeln)
Grönklocka/Codonopsis viridiflora (Klängande 3 m med gröna hängande klockor)
Codonopsis ussuriensis (Klängande 2 m med vinröda små klockor)
hässleklocka, Vit/Campanula latifolia Alba (Stadig perenn med vita stora klockor)
Japansk lykta (Vita små blr. på hösten orange foderblad. Sprider sig m. rötter)
Judaspenningar/Lunaria annua (Ljuslila blr. Platta, silvriga fröbaljor som kan torkas.)
Jättevädd/Cephalaria gigantea (Mer än manshög med ljusgula blr.)
Rosenmalva/Malva alcea (Gammal växt m. rosa blr.)
Rosenpion/Paeonia weitchii (Mycket tidig. Rosa blr.)
Röd solhatt/Echinacea purpurea "Magnus" (Stadig perenn med rosa blr.)
Silvermartorn/Eryngium giganteum (Tistelliknande stadig perenn.)
Svavelnejlika/Dianthus knapii (Ljusgula blr. i knippe på toppen av stängeln.)

ETTÅRINGAR
3 frön 10 kr + ev. porto

ricin, Rödbladig/ Ricinus communis (Hög med flikiga blad. Giftig.)


Nedan ser ni prov på något av det jag odlar från frön. T.ex. två sorters pumpor.

  

Malabarspenat/Basella alba

Codonopsis ussuriensis

Vit hässleklocka/Campanula latifolia
 
Rosenpion/Paeonia weitchii

Gul fingerborgsblomma/Digitalis grandiflora

Röd solhatt/Echinacea purpurea "Magnus"

Jättevädd/Cephalaria gigantea

Svavelnejlika/Dianthus knappii

Alla mina fröer är öppet pollinerade. Är du intresserad så hör du av dig!
cre8ingbyrosemarie@gmail.com

Rose-Marie Calldin
Båtstigen 2, Västerås
070-605 89 12

Och du! Någon gång i slutet av maj/början av juni så är min lilla växtshop öppen igen. Välkommen!

Inga kommentarer: