Summa sidvisningar

lördag 14 januari 2017

Is, Pinchos och salta hallondrinkar


Idag var det isskulptering i Stadsparken i vår stad. Plus lite andra evenemang som skridskoåkning med en av Frostprinsessorna, gratis korv m.m. Sambon och jag tog bussen ner på stan för att titta. Men också för att äta gott på nya restaurangen Pinchos,


Isblocken som blev skulpturer idag var transporterade ända uppifrån Torne älv. Älven har inte frusit till så mycket än så att man kan få såna här enorma isblock så man hade sparat is från förra vintern. 

"Serveringsluckan"

Bord var beställt på Pinchos till 15-tiden för sex personer och det bästa är om alla har laddat ner deras app innan man kommer dit. För allt sker genom appen. Utom själva ätandet!
Vi började med att beställa dryck, via appen. När drycken var upphälld kom ett meddelande på telefonen och så hämtade man den vid baren. Sen beställde man maträtterna. Mitt bordssällskap beställde allt de ville ha på en gång. Jag beställde en rätt i taget vartefter jag blev sugen. Smart, för då äter man inte mer än man orkar och kan njuta av rätterna en och en. Maten hämtades vid en serveringslucka efter att man fått ett meddelande på telefonen.

En av mina tapas: Getost med honung och rödbetor

Det blev rätten ovan plus vitlöksbröd plus friterad sötpotatis att doppa i chilibea plus serranoskinka.

 

Servetterna på bordet var även hjälpmedel under måltiden för om man lade fram den röda sidan på servetten så betydde det att man behövde hjälp av något slag. För man blir inte helt utelämnad på Pinchos, personalen hjälper en med allt från nedladdningar till beställningar och betalningar om man behöver.
De har ett bonussystem. Om man betalar med kortet via telefonen så får man bonuspoäng. Så när jag gick därifrån så hade jag redan tjänat in två tapas!


Jag brukar inte så ofta beställa drinkar ute, åtminstone inte i Sverige, men denna hallon/salt lockade mig. Jag blev inte besviken. Den var helt underbar!!!

Drinken var toppad med två hallon/salt godisar

Ingredienserna var Chambord (svarthallonlikör), pernod, citron, sockerlag och hallonpuré. Den här drinken skulle jag kunna göra litervis av och hälla upp i en skål med is. Sen skulle jag lägga mig på en solstol ute i sommar, stoppa ner ett långt sugrör och bara låta mig färdas till den salta hallonhimlen.

Jag vaknar upp ur min dröm och säger åt personalen, innan vi går, att de behöver en sopborste för att städa vid vårt bord. Några småkunder i vårt sällskap hade ätit popcorn högt och lågt. Men de får väl skylla sig själva på Pinchos, de bjuder ju på såna!


Vi gick hem genom vår vackra stad som är ännu vackrare nu under vintertid med alla ljusslingor. Tittar man upp mot himlen ser man tusentals stjärnor där inga finns annars.


Den här dagen är snart slut. Vi landar framför tv:n och ser hur man i Jukkasjärvi skulpterar ishotellet med inredning och dekoration. Is från Torne älv. Jag knyter ihop säcken och konstaterar att vissa dagar är bättre än andra och njuter i fulla drag.


Inga kommentarer: