Summa sidvisningar

fredag 27 april 2018

Från dårört och vårvial till skugglilja och trillium...

 En av de tidigaste växterna i min trädgård är dårörten/Scopolia carniolica. Som komna från en annan planet står de där i leran i början av april med nästan lila knoppar.


 Sen kommer blommorna. Vinröda på utsidan och gula på insidan. Efter blomningen utvecklas bladen och resten av sommaren så står där ett grönt buskage.
Dårörten är en av "häxörterna", likt belladonna, spikklubba, bolmört m.fl.


En annan tidig växt är vårvialen/Lathyrus vernus. Jag har lyckats få en som blommar med rosa blommor. Det är vanligare med blå.


Pärlhyacinterna är också tidiga. Nu kommer de i alla möjliga färger. Vita, rosa, ljusblå, mörkblå och vanliga blå.

   

Svulstiga står de där en dag i april, rabarberna. De är väl inte de första växterna jag går ut och fotograferar men jag blir lika imponerad varje år åt deras vackert veckade blad som senare kommer att glädja min mage i olika former.


Flikrabarbern/Rheum palmatum är lika tidig. Det är en vacker och ståtlig prydnadsväxt med röda blommor som höjer sig över bladverket. Den är inte ätlig. Den har jag bara "till lyst".

  

Precis som Rheum alexandre/Kejsarinnans förkläde. Den sådde jag 2016 och de flesta frön tog sig. I år har jag flera krukor med plantor.

Foto från nätet

En annan sådd, en näva - Geranium thunbergii - har överlevt vintern. Den har häftiga blad med vinröda fläckar. Det ska bli intressant att se hur blommorna ser ut.


Den gyllene gullflockan/Haquetica epipactus lyser med sina limegröna foderblad och gula "tussar" till blommor.


En spontant uppkommen variant av den vanliga blåsippan. Jag ska nog kalla den "Rose-Marie".


  Vintergrönt är gott! Sedum reflexum "Angelina" fortsätter växa efter snösmältningen och blir bara mer och mer gul under sommaren. En underbart vacker marktäckare som är superlätt att föröka. Bara att ta några "kvistar" och trycka ner i jorden.


Nu kommer vivorna också. I en av mina rabatter har den gröndaggiga Primula sinopurpurea bildat en kraftig bladrosett. Snart kommer de vackra blommorna. 


Skuggliljan/Trichytis hirta, under äppelträdet har minskat i antal genom åren men ger inte upp. Nu kommer de fläckiga bladen. Senare kommer de gula blommorna med vinröda prickar.


En blåblommande veronika/Veronica gentianoides variegata är en variant på den vanliga porslinsveronikan. Den har så vackra grön- och vitspräckliga blad!


Trillium erectum kommer som på beställning varje år. Har utökat sitt revir från en planta till en hel liten samling på några år. 


Trillium erectum - blomma

Ja, nu kommer de alla en efter en. Oj vad fort det går när det väl satt igång. Jag hinner liksom inte med...





Inga kommentarer: