Summa sidvisningar

tisdag 24 april 2018

Regnet smattrar på växthustaket

Under eftermiddagen flyttade jag ut i växthuset. Idag är det kallare än i helgen som var, med sina 19 plusgrader, men inne i växthuset är det varmt så jag kan sitta i t-shirt. Igår kom det ett välbehövligt regn. Eftersom vi visste att det var på väg passade vi på att göda gräsmattan och gräva ner kodynga i grönsakslandet. Perfekt! Nu har det regnat ner och ligger där och gottar till sig tills det är dags att så rödbetor och plantera gurkor, pumpor, störbönor m.m.
Och nyss kom det lite mer regn.

Senare i sommar klänger druvgurkorna/Västeråsgurkorna upp
på snören som jag fäst i krokar uppe vid bodens tak.

I år blir det inga bondbönor. De tar för stor plats i mitt lilla land. De gula vaxbönorna är en delikatess och de finns i en "störvariant", alltså klättrande så de behöver inte så stort utrymme. Antingen får de klättra uppför snörena vid bodväggen de med, eller också sätter jag en stör mitt i landet. På toppen av stören finns en spik och i den fäster jag fyra snören som jag spänner åt grönsakslandets alla fyra hörn med vanliga tältpinnar. På det sättet så får jag störbönorna att klättra uppför snörena mot mittenpinnens topp och de stör inte inte resten av grönsakerna i landet. Compact living!

Rosenbönor kan ätas om man tar dem när de är små. Sen blir de träiga. Kokas
några minuter eftersom de innehåller ett svagt gift som är vattenlösligt. I år satsar
jag på störvaxbönor istället.

Chiliplantorna är redan några decimeter höga och frodas i köket tillsammans med mina fem olika tomatsorter. Apelsin biff, Moonglow (inget foto), Gelbe Dattelwein, Green Zebra, Sungold och Indigo Rose.

 

 

Min favorit - Indigo Rose. Söt, god och sååå vacker!

Den polska, tidiga physalissorten "Aunt Molly" har nu grott efter 14 dagar och den ska jag ha i växthuset sen och ser fram emot många goda bär.

   


Ute i trädgården kommer nu växt på växt. Snart kan man inte rensa landen utan att trampa ner småplantorna. Det går fort när det väl börjat. Först värme, sen regn och så värme igen. Sen finns det ingen hejd på växtligheten. 

Äppelträdets knoppar är på gång att spricka ut. Det ser ut att bli en bra blomning även om det gamla trädet börjar se lite härjat ut. Förra året fick vi två äpplen! Det var den där kalla dagen i maj som tog blommorna. 

Tänk att ett vanligt äppelträd kan ha så otroligt vackra blommor. 

Nu får jag sluta drömma för en stund. Dags att gå in och laga mat för jag börjar bli hungrig. Det är ju inte bara själen som ska ha sitt!


Inga kommentarer: