Summa sidvisningar

tisdag 3 april 2018

Nu börjar livet!

Idag gick jag ut i trädgården för att både vila själen lite och ta bort torra stänglar. Tjälen har inte gått ur jorden än och det är många minusgrader varje natt men den lilla rosa Chiodonoxa "Pink Giant" kommer som på beställning, tidigt.



I en annan rabatt blommar Scilla mischtschenskoana. 



Det spelar ingen roll om marken är isig, en del raringar tränger sig upp ur den hårda jorden och bara väntar.

Rosenpion

Löjtnantshjärta

Kejsarkronan trotsar vädergudarna varje år. Den kommer att få stå ut med en hel del innan det är dags att blomma. När jag närmar mig rabatten känner jag den lite konstiga doft som är så karakteristisk för den här lökväxten.


Höstkrokusen förstår jag mig inte riktigt på. Den blommar ju på hösten men är ändå så tidig att skjuta upp sina blad. Den borde inte ha så bråttom!


Tidlösa/Nakna jungfrun/Höstkrokus - Colchicum autumnale

Mitt hybridrosenkvitten "Nicoline" fick några få frukter i höstas. Jag lät dem sitta kvar och ruttna på busken.


Inte ser de så attraktiva ut nu men snart blommar den med de vackraste av blommor.

Chaenomeles x superba "Nicoline" 


Under tiden som jag pysslar i trädgården hör jag sånglärkan över åkrarna på andra sidan vägen där även tofsvipan har hittat sin boplats, sträck med gäss flyger över mitt huvud, koltrasthannarna sjunger för mig och en och annan trana är på väg norrut. En bofink har vi sett och även blåsippor och tussilago ute i backarna. Nu börjar livet!







1 kommentar:

Eva sa...

Härligt att se att det händer mycket i din trädgård nu. Äntligen!!!
Även hos mig händer det saker i trädgården, och så har jag bestämt mig för att börja blogga igen. Ett påsklov med en hel del vila, så kommer lusten tillbaka för både trädgårdspyssel, fixande här hemma och bloggande! :-)
Och så vill jag gärna träffa dig snart!
Kram Eva