Summa sidvisningar

måndag 3 juli 2017

Högsommar i Stjärnsund

Vädret kunde inte vara bättre när vi kom upp till Stjärnsund på lördagen. Årets första marknad vid kanalen började 11.00 och vi hann precis parkera husbilen på ängen som hade gjorts om till en p-plats, vid den lilla ICA-butiken.


Brunnsorkestern tog emot i sedvanlig ordning och vi möttes upp av våra vänner hos vilka vi skulle tillbringa ett par dygn. Campandes vid deras sommarstuga, en bit utanför Stjärnsund.


I byn finns också lite loppisar och annat att titta på. Vädret visade sig från sin bästa sida och man stod gärna i skuggan en stund då och då.



Jag gjorde en hel del loppisfynd och köpte både några nya blommande växter till trädgården och färska morötter och västeråsgurkor.


Efter marknaden kändes det skönt att installera sig på tomten.




Jag gick runt och inspekterade alla välbekanta ställen. Jodå, det var lika vackert där i år igen! Även sjön Grycken med de blånande kullarna i bakgrunden.


Vattnet vid bryggan var klart och inbjudande.


Denna första kväll grillade vi rostas och åt potatissallad och grönsaker till. Nästan hela kvällen satt vi ute på altanen och språkade. Senare flyttade vi in och fortsatte tills vi tackade för oss och däckade i våra sängar. 


Söndag morgon började med en långpromenad bland sommarstugorna och tillbaka efter stora vägen.




Nu hade vinden mojnat och Grycken låg, inte spegelblank, men inbjudande och lugn. Vägarna kantades av massor med olika växter som jag tog med mig till stugan. Höll sen en liten lektion i vad man kan hitta vid en vanlig vägren under en promenad på några kilometer. Några tranor skrek inifrån skogen och göken "kokoade" som en galning. Vid det här laget borde han ha hittat en fru tycker jag...

En prästkrage vid vägrenen. Med en vacker humlebagge på.



Vi äter alltid frukost ihop på given tid och på söndagen var saltgurkan vi köpt på marknaden dagen innan, klar för provsmakning. Den passade perfekt till den uppskivade leverpastejen, på frukostsmörgåsen.

Vi hade ingenting planerat mer än en konsert på söndagskvällen, men en liten utflykt kände vi för denna vackra förmiddag. Vi tog med fikakorgen och åkte till Silfhyttan. Där hade tre driftiga karlar redan 1680 bestämt sig för att starta silversmältning. Vid fallet mellan Grycken och Fullen. Det gick inget vidare men när man flyttade tackjärnstillverkningen från Stjärnsund till Silverhytteå, som det hette då, så gick det bättre. Senare byggde man en  sluss där som underlättade transporterna. Vi satte oss ner precis vid slussen och fikade. Det var varmt för solen gassade. Det kändes som riktig högsommar.


Där fanns en del konstiga djur i skogarna!


Och underbara sommarängar med smörblommor, hundäxing, teveronika, humleblomster, hundloka och kanske 100 växter till.


Rödkämparna blommade i gräskanterna med vackra lite ljust lila blommor. De är släkt med groblad. 


Daggrosen förekommer förvildad i vår natur. Den är otroligt vacker med sitt mörka bladverk.


Ett nattfly satt och sov på väggen till den gamla skolan som numera fungerar som ett museum.


Det kändes skönt med ett bad efter utflykten. Man blir så där lagom avsvalkad ett tag.


Jag gick runt med kameran och fotade lite krukor med sommarblommor. Bl.a. en som var gjord av ett bildäck som hade krängts tillbaka över fälgen. Fiffig återvinning.





Vid gäststugan ligger en riktigt vacker "matta" i betong.


Efter besöken på dasset kan man tvätta händerna med vatten från den vackra kopparkitteln med kran.


Jag gick ner till bryggan. En fiskare kom puttrande med sin eka med elmotor. Han hade tänkt precis som jag, att det kanske nappar idag!


Jag hade mitt gamla kastspö med mig och satte på ett drag som jag föll för just då. Efter några kast så tog det stopp. Bottennapp? Nejdå, jag kände den där välkända darrningen i linan som tyder på att det sitter något annat på kroken än en gammal murken gren från botten. Det gick bra att veva in linan och jag såg att det satt en stor och vacker gädda på kroken. När jag skulle veva in den sista biten av linan och gäddan var ovanför stenarna vid strandkanten då lossnade kroken. Men gäddan landade på rygg mellan ett par stenar och blev liggande som död. Jag hann ta den bakom gälarna och lyfta upp den på fast mark innan den började slingra sig. Med ett snitt av kniven i nacken såg jag till att den inte led onödigt länge.


Mäkta stolt tog jag gäddan och gick upp till altanen där de andra satt, för att visa fångsten. Stackars sambon som inte fick nåt på sina krokar idag. Jag lider med honom...


En konsert med Eva Eastwood var inbokad sen länge. Hon skulle uppträda i den gamla Smedjan inne i Stjärnsund och vi åkte dit på kvällen i god tid. Ingen av oss hade minsta aning om vem hon var och hur hon sjöng så det blev en överraskning för oss alla.


Fredrik Swahn bor i Stjärnsund och det är han som bokar in artister under hela sommaren. Han är ju artist själv så han passade på att sjunga några av sina låtar också.


I Smedjan var det bra stämning och gemytligt. 200 personer hade köpt biljetter till Evas konsert. Enkel förtäring i form av bl.a. "smekorv" fanns att köpa samt olika drycker. Det blev en mysig kväll med lite överraskningar som t.ex. då en liten 9-årig kille gick upp och sjöng ett par sånger ihop med Eva.


Mätta var vi efter middagen hemma så det blev ingen smekorv och tur var väl det för vännerna bjöd på kräftor till kvällsmat! Egenhändigt fångade och kokade i pannmuren på tomten förra hösten.


Efter en sista fika på altanen drog vi iväg hemåt på måndagen. Lagom när det började mullra bortom sjön. Vi hann precis iväg innan åskvädren avlöste varandra, ett efter ett. En stund var det hagel, nästa hade hela himlen öppnat sig och lite norr om Salbohed låg det mindre snödrivor utefter vägen. Vid Erikslund var det som att köra mitt i ett vadställe och vindrutetorkarna gick för högtryck.


Att kunna umgås så här med sina vänner är så härligt. Inga krav och inte så mycket planerat. Det är ju mysigt att bara gå runt på tomten bland blåbärs- och lingonris, bada, fiska, äta och dricka gott. Inte behöver man titta på klockan heller, magen säger till när den behöver mat och vi fixar mat varsin dag. Att bara vara är en konst men jag har inga större problem med det!










Inga kommentarer: