Summa sidvisningar

tisdag 25 juli 2017

Underbar trädgård i Hallstahammar

Igår besökte jag en vän i Hallsta. Hon hade bjudit in mig att se hennes Catalpa blomma. Det första jag fick se var en Mackia amurensis i blom. Blommorna är lite ärtlika och ser nästan lite intorkade ut eftersom knopparna är mörka på utsidan. Men Mackian har en stor blomställning och bladen är vackra.


Rodgersia är en dekorativ stor bladväxt. Här ihop med en fågel som slagit sig ner på ett vitt plåthjärta.


En skogsklematis "Summer Snow" klättrade upp i ett högt träd och dekorerade det med vita blomster.


Spirstånds lyser upp med sina solgula blomställningar.


En del träd har man för stammarnas skull. Som den här strimlönnen t.ex.



Så kommer vi äntligen fram till Catalpan. Den står i sin praktfullaste blom just nu.


Kommer man lite närmare med kameran så ser man de otroligt vackra blommornas insida.


Uppe vid husväggen är det varmt och tomaterna frodas. Jag frågar om jag får ta en och njuter av de solvarma frukterna. 


Vid samma vägg har vindruvorna kommit igång.


Inne på den inglasade altanen blir jag bjuden på kaffe och kakor. Där prunkar pelargonerna av sorten Mårbacka och en annan i liknande färg.


Elefantagaven trivs i värmen innanför glaset.


Frön från Thailand gav denna vackra växt/blomma. Den här knoppen slår ut i morgon och blommar bara en enda dag. Blomman för dagen?


En växtälskare kommer aldrig tomhänt. Jag hade med mig en praktklocka, en platycodon, och gick hem med ett gråblått gräs och en skenkamelia.


Jag känner mig lyckligt lottad som har så många vänner vars trädgårdar jag blir inbjuden till. Varje trädgård jag besöker ger inspiration och idéer till min egen. Jag hoppas att min trädgård gör detsamma! 


Inga kommentarer: