Summa sidvisningar

onsdag 15 januari 2020

Fröer till salu 2020

FRÖER TILL SALU 2020


Jag har ett litet sortiment av fröer, mer än jag behöver själv, så jag delar gärna med mig av mitt överflöd. Vid intresse hör av dig. Porto tillkommer om de ska skickas.

Rosa Calldin
Båtstigen 2, Västerås
cre8ingbyrosemarie@gmail.com
070-605 89 12


Chilifrön 5 st - 25 kr

Sås inomhus i januari-februari för att kunna gå i frukt tidigt. (Du kan så dem senare.) Mina chiliplantor har jag i växthus, en eller två plantor i en stor kruka. De växer mycket bättre i värmen där och ger stora skördar eftersom de har gott om plats.
Ingen av mina chilisorter är jättestarka. De ska gå att äta! Tar man bort kärnor och membran där den mesta hettan sitter så gör man chilin mildare. Ät dem gröna också! De är så friska och fräscha i smaken innan de "visar färg".

På hösten tar jag in krukorna tills de slutat leverera frukter. Men de får för det mesta löss av vår torra inomhusvärme så jag betraktar dem som ettåriga och lägger sen plantan på komposten. En del chili torkar jag. De som är stora och med mycket "luft" inuti delar jag innan jag lägger dem på brickor i rumsvärme för torkning. Annars möglar de inifrån. De små och smala torkar jag som de är. De torkade förvarar jag torrt. Ibland mixar jag dem för att kunna strö dem på maten. Ibland gör jag en stark sås av de mixade. Tillsätter bara någon form av olja och så salt. Voila!

Färsk chili mixar jag också om jag får mycket över. Sen fryser jag mixen i tunna kakor så att jag kan bryta en bit direkt från frysen när jag ska laga mat.

Att hålla på med chili, hackad som färsk fordrar plasthandskar! När du mixar, stoppa inte näsan över mixern när du lyfter på locket! Host, host...

 
                                      Aji Lemon                               Jamaican Bell
                                    Fruktig smak!

 
                             Chocolate Cherry                           Hungarian Yellow Hot Wax
                 Frukterna växer upprättstående.        Kan bli flera cm stor. Så stor  att den kan 
                                                                            fyllas med get- eller färskost och grillas.

Brazilian Starfish
Kan bli några cm stor.


Tomatfrön 5 st - 15 kr

Jag sår totmatfrön inomhus runt 1/4. Avhärdar dem i slutet av maj/början av juni genom att flytta dem ut i skuggan på morgnarna och in på kvällen. Sen åker de ut under andra veckan i juni och får stå ute hela sommaren i krukor.
Får jag för många tomater hackar jag dem och fryser in dem som de är till såser och grytor. I oktober någon gång innan minusgraderna kommer så plockar jag av alla frukter och lägger dem på brickor. De mognar vartefter, ibland ända fram till jul.

 
                                 Gelbe Dattelwein                                      Green Zebra
                               Små päronformade.                                     Normalstor.

 
                                            Indigo Rose                                     Moonglow
                              Omogna är de gröna o. svarta.                  Stor tomat. Lyser!

Sungold
Liten, söt kvisttomat



Grönsaker/kryddor - 15 kr/portion

Portionerna varierar beroende på storlek och sort.

Kryddtagetes "Signet Lemon" - Blommorna används i maten alt. garnerin
Rödmålla - Röda blad som kan användas i sallad. Tillför lite beska
Squash/Zuccini - Grön, avlång
Störvaxböna "Neckargold" - Slingrande c:a 3 m. Ljust gula bönor. Rikliga skördar


Övriga fröer 10 kr/portion

Portionerna varierar beroende på storlek och sort.


Anisisop/Agastache phoeniculum - Blå men kan bli vit ibland. Insektsdragande.
Anisisop "Liquorice White" - Vit
Blodtopp/Sanguinaria off. - Manshög med vinröda topppar
Blå gräsfibbla/Catananche caerulea - C:a 20-30 cm. Blå blr
Blågull/Vitgull/Polemonium caeruleum alt. "Album" - Väldoftande. Kallas Jakobs stege
Bolltistel, vit - Manshög tistel med vitgråa blr
Bärglim/Silene baccifera - Slingrande med vita hängande blr
Clematis fusca/Brun klematis - Bruna blr
Clematis integrifolia/Helbladig klematis - ej klängande. Blå
Codonopsis clematidea - C:a 30 cm hög. Hängande ljusblå klockor m, orange/svart mönster
Codonopsis convolvulacea forrestii - Slingrande c:a 3 m. Blå blr
Codonopsis viridiflora/Grönklocka - Slingrande c.a 3 m. Gröna hängande klockor
Draköga/Rudbeckia amplexicaulis - Manshög. Gula blr med hög brun uppstickande mitt
Hässleklocka vit/Campanula latifolia "Alba" - C:a 50 cm. Stora vita klockor
Japansk lönn med röda flikiga blad. Sort?
Kinesisk smörboll/Trollius chinensis - Orangegula vackra blommor
Klöver med stora röda toppar. C:a 30 cm hög
Kopparblåsärt/Coluteaorientalis - Orange ärtliknande blr. Uppsvällda bönor
Korstörel/Euphorbia lathyris - Hög växt m. korsvis sittande blad. Gröna oansenliga blr
Mariaklocka/Campanula medium - Blr kan bli rosa, blå eller vita
Månskensklöver/Äggklöver/Svavelklöver/Trifolium ochroleucon - Stora vita toppar
Praktklocka/Platycodon grandiflora - Frön från rosa och blå
Prickklocka/Campanula punctata - Vita, stora hängande klockor m. vinröda prickar inuti
Prickklocka/C. punctata "Cherry Bells" - vinröda stora hängande klockor
Purpurklätt/Lychnis coronaria - Frön efter vita och vita med rosa mitt
Ringblomma, vanlig
Ringblomma/frön efter "Pink Surprise"
Rosenmalva/Malva alcea - Rosa blr som slår ut här o. var utefter stängeln
Silvermartorn/Eryngium giganteum - Tistelliknande 2-åring med silvervita blr
Stockros, svart
Strålrudbeckia/R. fulgida - Styv. Blr länge. Gula blr
Studentnejlika/Silene chalcedonica - Röd
Studentnejlika/Silene chalcedonica "Alba" - Vit
Temynta. Färg?
Vävarkarda/Dipsacus sativus - Kulturväxt. Tistelliknande. Hög.
Ängssalvia/Salvia pratensis "Rose Rhapsody"

Ha ett riktigt bra, nytt trädgårdsår!
Tant Sol

Inga kommentarer: