Summa sidvisningar

fredag 24 januari 2020

När man vill stoppa fingrarna i varm jord...

Vissa dagar nu i början av året kliar det i mina fingrar så jag blir galen! Efter att få stoppa händerna i varm jord. Plantera nåt. Vad som helst! Men jag planterar inte mycket inomhus längre, jag vill helst ha ut alla sådder i det fria och slippa sköta om dem inne. För sen måste man ju avhärda dem innan de kan lämnas att sköta sig själva och det är en procedur som heter duga. Plantorna ska ut på morgonen när det är plusgrader men inte i full sol för det tål de inte. Då blir bladen alldeles vita och plantan tynar bort. Sen ska de in på nätterna när det blir kallare och man måste passa dem så det inte blir för få plusgrader. Så håller man på ett tag, ut och in, tills man är säker på att det inte kommer några fler kalla nätter.

På senare år har jag börjat med en ny strategi när jag vill plantera fröer till perenner. Jag sår dem i krukor under vintern och ställer sen ut dem i något hörn i trädgården där de frå stå ifred. Där får de sköta sig alldeles själva och fröna gror sen när vårsolen kommer. Precis som så sker ute i naturen. Bra för lata människor. Och för plantorna själva, för de behöver ingen procedur med avhärdning.

När man får den här planteringsabstinensen då finns det lindring. Jag sår vanlig smörgåskrasse att ha i sallader och på smörgåsen. Jag sätter vitlök, gul lök och rödlök tätt i varsin kruka. Där kommer de att växa till sig i form av smakrika gröna blad som man kan hacka och äta. Hackade vitlöksblad på en smörgås med ost och tomat är jättegott.

I början av året känner lökarna liksom på sig att det kommer en vår och ibland tittar små gröna skott ut ur klyftorna redan i januari trots att de kanske ligger i kylskåpet i mörkret. Då, om inte förr, är det dags att plantera dem i jord och vänta på det smakrika, klorofyllstinna gröna.
Sen klipper man om och om igen vartefter det växer till.

Just nu har jag vitlök och ärtskott på groning

Det finns annat att frossa i också. Jag lägger gula torkade ärter i blöt 1-2 dygn. Sen sår jag dem tätt i en kruka och täcker med jord. Inom två veckor har jag fått härligt fräscha ärtskott att sätta tänderna i. Sååå gott! Som tillbehör till maten, i sallader eller precis som de är. De smakar sommar vill jag lova!



Inga kommentarer: