Summa sidvisningar

tisdag 24 mars 2020

Allt svenskt är inte bra men varför inte odla och äta det som trivs i vårt svenska klimat?


Varför fokuserar folk på fel saker i dessa smittotider? Man köper toapapper istället för att köpa bra och näringsrik mat. Pasta och konserver inte att förringa men vad är det för fel på de produkter vi odlat i Sverige sen "urminnes" tider? Jag överdriver lite men våra svenska rotfrukter t.ex. har en extrem hållbarhet anpassad för just våra förhållanden. En kyl funkar som en gammaldags jordkällare fast lite sämre. En kyl har ju inte heller så stor yta till förvaring och om man inte har en stor sån så är det bara att gilla läget. Man får göra så gott man kan utifrån de förutsättningar man har.

För ett tag sen så bestämde jag mig för att kolla de rödbetor som låg i kylen och hade legat där i tre månader minst. Måste kastas ju... Jag kollade och döm om min förvåning då de var fasta och fina. Jag rev dem fint på rivjärnet och serverade dem som tilltugg till middagen. Rent och fräscht och vitaminrikt! Använd våra inhemska rotfrukter under vintern. De är billiga och näringsrika. Frossa i kålrötter, vitkål, morötter, lök, potatis... Man kan ju göra sallader, soppor, grytor, ugnsbakat. Som vanligt är det fantasin som sätter gränser. Men allt behöver inte vara "vidgjort" som det hett förr. Lite råriven kål, morot, rödbetor etc. på tallriken är ren och skär lyx!


Nu är alla nergrävda krukor med perenner uppgrävda ur trädgårdslandet och för någon dag sen krattade jag till landet så det skulle se lite snyggt ut. Då hittade jag två potatisar som övervintrat. Två rödskaliga Asterix som vi missade i höstas. Gick de att använda?
Jajamensan! 


Jag "provskalade" dem och de är numera expotatisar i en soppa med linser, krossade tomater, rivna morötter, lök, vitlök, oregano och soja som fått långkoka för extra smak. 




Inga kommentarer: