Summa sidvisningar

torsdag 19 mars 2020

Liljebaggarna har vaknat!


Idag sken solen! På fattiga och rika. Alla får vi vår beskärda del av det väder som väljer att komma in över våra trakter. Kejsarkronan hade nått nya proportioner utan min inblandning. Jag hade bara inte varit just där på ett tag. Och vad tror ni kröp intill den? Liljans värsta fiende, en liljebagge. Just den lilla baggen dog där och då. Ibland hatar jag mig själv men väljer att värna mina liljor. Så egoistisk är jag...


Intill "kronan" grönskade redan en av mina jättevallmo. Och kejsarolvonet blommar vidare och vidare och vidare. Hur länge har det hållit på egentligen? Ett par månader?

Gullflocka/Hacquetica epipactus

Stora iris med stora, vita blommor i flera våningar, nu i sin
linda. Bakom dem tittar en typ av blåstjärna upp. Den kan
inte tävla med irisen, därför väljer den att blomma tidigare!


Nu blommar MIN blåsippa. Den där underbara med ljust blå blomblad med mörka kanter. Var den kommer ifrån tänker jag inte avslöja. Några hemligheter måste man ha.

Även det som går att äta har börjat spira. Blåbärstryen jag köpte på Odlarglädjen förra året "Duet" och "Blue Star" har svulstiga knoppar.


Kumminet spirar i örtsängarna. Varje år skördar jag några deciliter som jag sen kan använda till mat och bak.


Rabarbern börjar veckla ut sig men just nu ser den ut som tagen ur en skräckfilm. En alien som kläcks!


Efter en hel dag i trädgården så möts sambon och jag i växthuset som fortfarande är varmt efter en hel dag med sol. Vi tar en öl medan vi vilar våra trötta ben på fåtöljernas fotpallar. Sluggo lägger sig också ner. Intill mina fötter och lägger huvudet på dem. Varmt och gott. Coronaviruset gror i världen men än så länge har det inte nått oss. Vi fortsätter att hoppas på det bästa och gör vad vi kan för att hjälpa oss själva och andra.












Inga kommentarer: