Summa sidvisningar

fredag 20 mars 2020

Aprilväder i mars men vem bryr sig!

Idag var det kallt. Men det finns kläder i varierande tjocklek och mössor som skyddar det viktigaste mot kalla vindar. Det är värre med händerna. Jag vill ha mina vanliga trädgårdshandskar så att jag känner vad jag gör men det sker på bekostnad av värmen. Tur att det finns nåt som heter fikapaus! Den får fingrarna att tina upp.

Alla växter som stått nergrävda i trädgårdslandet i sina krukor under vintern har nu kommit upp "på land". Ett digert arbete men det är så skönt när de alla har frigjorts från jorden.

  

Dagen har jag ägnat åt att fixa till de krukor där det redan spirar diverse växter. Jag har klippt bort vissna blad och stänglar och fyllt på ny jord där det behövts. Och planterat om småplantor av bollök och rysk martorn som trängts i större krukor. Nu har de alla fått egna boningar. Etiketter sitter i alla krukor där det fattats såna.

Klockjulrosen satte många frön förra året så jag har en
mängd såna småplantor.

Den har fördelen av att hålla sig grön hela året. Bara att klippa
bort lite torrt på våren.

Gräslöken börjar titta upp ovanför jordytan och snart kan vi äta sill och potatis med gräddfil och egen gräslök. Mums! Piplöken är frodigt grön och det är bara att gå ut och klippa av några stänglar till en sallad när det passar.


De plantor av purpurklätt som jag sparade och krukade upp förra året kommer att blomma i år. En gång i tiden hade jag cerisefärgade och vita, numera har jag rosavita och vitrosa. Så kan det bli om den får sköta sig själv.




Kantstenarna som sakta men säkert under några år ändrat läge och glidit allt längre mot gräsmattan är nu åtgärdade. Äntligen en rak, fin kant. Bara att sätta igång och fixa rabatten bakom. Det är skönt att ha sånt arbete gjort tidigt på våren så att gräset hinner återhämta sig till sommarsäsongen. Å andra sidan så ser ju ingen hur det jobbats! Jag måste säga att "vi" har varit riktigt duktiga! 
Det påminner mig om ett gammalt uttryck: "Vi, sa svinskiten" och betyder att någon tar åt sig äran av en annans arbete. Så är det ibland här på Ekbacken...

Björnbärsrankorna är uppbundna mot husväggen och av-
klippta i lagom höjd för att kunna komma åt bären. Så
gör jag varje år men de brukar ändå slingra sig iväg uppåt
en bit till så att en trappstege måste till för att komma åt
dem.

Som sagt, det var ingen direkt värme idag men det går att jobba i trädgården ändå. Det kliar i fingrarna och det finns mycket att göra. Vi har mars nu men det är riktigt aprilväder. Ömsom snöflingor i luften, ömsom sol och moln och ibland kalla vindilar. Men det är väl så det ska vara. Bara att gilla läget och vem bryr sig. Vi är ju på väg mot ett nytt trädgårdsår!


Inga kommentarer: